Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Generácia 1822 v kultúrnej pamäti

In: Slovenská literatúra, vol. 70, no. 1
Dana Hučková Číslo ORCID

Details:

Year, pages: 2023, 36 - 51
Language: slo
Keywords:
kultúrna pamäť, literárna pamäť, slovenský literárny romantizmus, literárne reprezentácie
generation, cultural memory, literary memory, Slovak literary Romanticism, literary representations
Article type: I. Štúdie / I. Studies
About article:
V kontexte pamäťových štúdií vystupujú literárne texty ako médiá kolektívnej pamäti; prostredníctvom selekcie, rekonštrukcie a aktualizácie vybraných toposov, obrazov alebo osobností spĺňajú také funkcie ako formovanie predstáv o minulosti, prenos historických obrazov, konštruovanie spomienkových väzieb či reflexia procesov a problémov kolektívnej pamäti. V tomto zmysle literatúra formuje kolektívne predstavy o priebehu a význame minulých udalostí, významných osobností minulosti, interpretuje súčasnosť a projektuje budúcnosť. Pre pochopenie symbolického významu vybraných prvkov, ktoré Pierre Nora nazýva miesta pamäti a Jan Assmann figúry pamäti, sú navyše dôležité procesy recepcie a kontextu. Tieto teoretické východiská určujú prístup aj k literárnym a literárno-publicistickým textom, ktoré sa viažu k osobnostiam slovenského literárneho romantizmu s rokom narodenia 1820 až 1822: Andrej Sládkovič, Ján Francisci, Janko Kráľ, Ján Kalinčiak, Ján Palárik, Štefan Marko Daxner, Peter Michal Bohúň. Táto skupina tvorí silnú národno-obrodeneckú generáciu, ktorej literárne reprezentácie napĺňajú všetky tri typy kolektívnej pamäti identifikované J. Assmannom: komunikačnej, kultúrnej a politickej.
In the context of memory studies, literary texts can be understood as media of collective memory; through selection, reconstruction, and updating of chosen topoi, images, or personalities, they perform such functions as forming the understanding of the past, transfer of historical images, construction of memory relations, or reflection of the processes and problems of collective memory. In this sense, literature forms collective images of the development and meaning of past events, eminent personalities of the past, interprets the present, and projects the future. Moreover, for an understanding of the symbolic meaning of the elements for which Pierre Nora coined the term “places of memory” and Jan Assmann conceptualised as “figures of memory”, processes of reception and context are also crucial. This theoretical background also determines the approach to literary and literary-journalistic texts related to representatives of Slovak literary Romanticism born in 1822 (Ján Francisci, Janko Kráľ, Ján Kalinčiak, Ján Palárik, Štefan Marko Daxner, and Peter Michal Bohúň) and, in the case of Andrej Sládkovič, in 1820. This group formed a strong national revivalist generation whose literary representations provide all three types of collective memory identified by J. Assmann: communicative, cultural, and political.
How to cite:
ISO 690:
Hučková, D. 2023. Generácia 1822 v kultúrnej pamäti. In Slovenská literatúra, vol. 70, no.1, pp. 36-51. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2023.70.1.3

APA:
Hučková, D. (2023). Generácia 1822 v kultúrnej pamäti. Slovenská literatúra, 70(1), 36-51. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2023.70.1.3
About edition:
Publisher: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature of Slovak Academy of Sciences
Published: 23. 1. 2023
Rights:
Creative Commons CC BY-NC-ND 4.0