Na Ústave výskumu sociálnej komunikácie SAV prednášala profesorka Amita Gupta
Desiateho júna 2019 zavítala na pôdu Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV profesorka Amita Gupta zo City College of New York, USA. Profesorka Gupta spolupracuje s Centrom pedagogického výskumu pri ÚVSK SAV a viedla seminár s názvom Pedagogická hybridita: Jej uplatnenie v predškolských triedach a vzdelávaní učiteľov v rámci tretieho postkoloniálneho priestoru.
Dr. Amita Gupta je profesorkou pedagogiky raného detstva a dlhoročne viedla Katedru pedagogiky a kultúry na City College of New York. V oblasti predškolskej pedagogiky pracuje profesorka Amita Gupta viac ako tridsať rokov a má rozsiahle medzinárodné skúsenosti so správou vzdelávania, so vzdelávaním učiteľov a aj so vzdelávaním v mestských školách tak v Indii ako aj v USA.
Výskumný profil profesorky Gupta je založený na interdisciplinarite, vychádzajúc z histórie, filozofie a sociológie vzdelávania; postkoloniálnej teórie; urbánnej pedagogiky; medzinárodnej a komparatívnej pedagogiky a vzdelávania predškolských učiteľov. Osobitý je jej prínos do oblasti vzdelávania učiteľov s dôrazom na medzikultúrny prístup k vyučovaniu, učeniu sa a vývinu; na socio-kultúrno-historický konštruktivizmus v učení a na vplyv globalizácie na učiteľské vzdelávanie a prax.
Počas semináru Dr. Gupta diskutovala problémy raného vzdelávania a prípravy učiteľov v piatich ázijských krajinách: Indii, Singapure, Číne, Srí Lanke a Maldivách. Skúsenosti z pozorovaní triedneho diania v týchto krajinách poukazujú na simultánnosť pôvodných a koloniálnych, lokálnych a globálnych vplyvov. Poukázaním na rôznorodé, často hybridné praxe v súčasných ázijských školských triedach sa zdôraznil vplyv globalizácie na lokálne politiky a praxe a taktiež výzvy, pred ktorými stoja učitelia čeliaci potrebe zosúladiť rôznorodé a často protichodné pedagogické pohľady.
Ondrej Kaščák
Foto: Xenia Daniela Poslon, UVSK SAV