Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Matej vysvetľuje strojové učenie: Je to podoblasť UI zaoberajúca sa algoritmami a technikami.

V petržalskej Super škole ožila umelá inteligencia

14. 12. 2017 | videné 827-krát

„Hrám sa v práci na počítači a ešte za to dostanem aj zaplatené,“ hovorí s úsmevom Matej Moravčík, Slovák, ktorý žije v Kanade a pracuje pre Google. Jeho špecializáciou je umelá inteligencia, teda simulovanie inteligentného riešenia problémov počítačom. V marci tohto roku sa mu podaril husársky kúsok – ako študent Matematicko-fyzikálnej fakulty Karlovej Univerzity v Prahe spolu s dvoma ďalšími kolegami  vyvinul umelú inteligenciu schopnú poraziť v pokri aj profesionálnych hráčov. Výsledky ich práce publikoval aj vedecký časopis Science.

O svojej práci a fungovaní umelej inteligencie porozprával v stredu 13. decembra v Zrkadlovom háji v Bratislave-Petržalke žiakom na prednáške v rámci projektu Petržalská super škola. A zaujal. Akoby aj nie, keď hneď na úvod sa pochválil, že začal pracovať v Googli, obrovskej spoločnosti so 60-tisíc zamestnancami, v práci sa venuje stolovým hrám a má to dobre zaplatené. „Či sa o umelej inteligencii hovorí viac alebo menej záleží od módnych vĺn, momentálne je dôležitá, využívajú ju najmä veľké firmy a stretnúť sa s ňou možno každý deň, napríklad už len pri internetových reklamách,“ hovorí o svojej práci Matej Moravčík. Na čom pracuje momentálne, je pod prísnym embargom.

Mladý vedec vysvetľoval, ako rozoznáva obrázky umelá inteligencia alebo ako funguje neurónová sieť (zjednodušený model mozgu). „Umelá inteligencia sa snaží vyriešiť problémy, ktoré riešia ľudia,“ objasňuje Matej, či však dokáže úplne nahradiť človeka, si netrúfa povedať. „Vývoj tam smeruje.“

Míľnikom pri umelej inteligencii bola v roku 1992 prvá výhra počítača nad človekom v hre backgammon. V roku 1997 počítač porazil aktuálneho majstra sveta v šachu, fenomenálneho Garriho Kasparova. No a v marci tohto roku Matej s kolegami vymysleli algoritmus (program DeepStack), ktorý porazil ľudí v pokri. Laicky povedané – programu DeepStack sa podarilo vyhrať nad profesionálmi bez toho, aby o hre musel uvažovať dopredu. Použil intuíciu. „Trvalo nám to skoro rok, museli sme veľa experimentovať, no podarilo sa, hoci na začiatku vôbec nebolo jasné, že program bude aj v praxi dobre fungovať. Našu prácu si náhodou všimli v Googli a už som tam. Bola to náhoda aj šťastie,“ skromne hovorí Matej. Sám pracuje na starom počítači, kde nemá nainštalované žiadne hry, aby zbytočne nemárnil čas.

Otázky na Mateja Moravčíka nemali konca kraja: Koľko neurónov potrebuje umelá inteligencia (UI) na rozlíšenie mačky od psa? Má UI emócie? Koľko je otázok na Googli? Žiadna sa neopakovala, všetky boli originálne a so znalosťou problematiky. Teda v rámci možností. Dnešní žiaci sú už v počítačovej terminológii doma.

Andrea Nozdrovická

Foto: Michaela Platznerová