Ako prezentovať vedu v médiách
Seminár o mediálnej komunikácii a možnostiach prezentácie vedy v médiách sa uskutočnil 2. septembra 2015 v Kongresovom centre Smolenice. Bol určený zástupcom organizácií SAV, zodpovedným za oblasť mediálnej komunikácie a prezentácie svojich ústavov, vedeckých výsledkov a vedcov pracoviska.
Prednášateľmi boli pozvaní hostia Martin Maruniak, riaditeľ stratégie Ogilvy PR (Praha) a Martin Mojžiš, vedec, pedagóg a redaktor (MFFI UK Bratislava, časopis Týždeň).
Martin Maruniak v prezentácii, ktorú nazval Mediálna džungľa: veda v médiách ako pud sebazáchovy, zhrnul svoje odporúčania z pôsobenia v televíznom spravodajstve, z pôsobenia v PR agentúre a podal obraz súčasného stavu rozloženia pozornosti prijímateľov tradičných mediálnych produktov (v tlači, rozhlase, televízii) z pozície pracovníka týchto médií.
Martin Mojžiš pristúpil k téme popularizácie vedy v printových médiách z pozície vedca, pokúšajúceho sa popularizovať vlastné vedecké výsledky v spoločenskom týždenníku. Na prezentáciu využil vlastnú prípadovú štúdiu, dotiahnutú do realizácie – publikovanie popularizačného článku v reálnom čase prezentácie. Vedec a zároveň redaktor takto odkryl motivácie a pomenoval predovšetkým úskalia, s ktorými sa musí vyrovnať vedec vo veľmi špecifickej oblasti prírodných vied, pri prezentácii vlastného vedeckého výsledku základného výskumu zo špecifického vedného odboru.
Referát komunikácie a médií Úradu SAV týmto seminárom iniciuje priamu spoluprácu s organizáciami SAV v komunikácii s verejnosťou a médiami. Semináre a workshopy sa budú usporadúvať každoročne.
Ľ. S., foto: Vladimír Šimíček