SAV opäť partnerom Petržalskej super školy
Začal sa ďalší ročník Pertržalskej super školy. Žiaci siedmeho ročníka boli v stredu 15. októbra v Dome kultúry Zrkadlový háj – popri prvej prednáške - aj svedkami podpisu Memoranda o spolupráci na tomto výnimočnom projekte. Za Slovenskú akadémiu vied ho podpísala členka jej Predsedníctva pre vzdelávanie a doktorandské štúdium prof. PharmDr. Daniela Ježová, DrSc. a za samosprávu starosta Petržalky Vladimír Bajan.
Pilotný nultý ročník v školskom roku 2012/2013 sa stretol s dobými ohlasmi učiteľov, žiakov i prednášajúcich. Preto sa predseda Slovenskej akadémie vied prof. RNDr. Jaromír Pastorek, DrSc. a starosta Mestskej časti Bratislava-Petržalka Vladimír Bajan dohodli na pokračovaní projektu zameraného na zvýšenie záujmu o vedu u žiakov petržalských základných škôl. Projekt je výnimočný tým, že prednášky sú určené všetkým žiakom bez rozdielu a dáva im možnosť nahliadnuť do rôznych vedeckých odborov. Mottom Petržalskej super školy je slogan „Veda nie je nuda“.
V minulom školskom roku sa do projektu zapojilo 2 515 žiakov druhého stupňa petržalských základných škôl. Takmer stovka šiestakov, siedmakov a ôsmakov vypracovala vynikajúce projekty a svoje práce prezentovali pred špičkovými vedcami na zámku v Smoleniciach, kde si prevzali aj hodnotné ceny od Slovenskej akadémie vied a Mestskej časti Bratislava-Petržalka.
V tomto školskom roku je pre žiakov pripravených šesť hlavných prednášok, šesť vedeckých tém a šesť špičkových odborníkov. Na prvej prednáške polemizoval s petržalskými žiakmi o tom, či sme alebo nie sme vo vesmíre sami, dekan Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského – prof. RNDr. Jozef Masarik, DrSc.. Vo svojej prednáške sa zameral na vznik a vývoj vesmíru od veľkých štruktúr až po Zem. Spolu so žiakmi sa zamysleli aj nad podmienkami pre vznik života a ohodnotil pravdepodobnosť, s akou boli vytvorené aj inde ako na našej planéte.
Očakávaným výsledkom projektu Petržalskej super školy je zvýšenie informovanosti o širokom spektre vedeckých odborov, zvyšovanie ekologického povedomia žiakov a oboznámenie sa s najnovšími poznatkami a trendmi vo vede. Jednotlivé prednášky majú byť ponímané aj ako prezentácia možností pri výbere budúceho povolania.
Text: Michaela Platznerová
Foto: Michaela Platznerová