Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

PhDr. Dagmar Podmaková, CSc. z Ústavu divadelnej a filmovej vedy SAV (podpredsedníčka SAV pre III. oddelenie vied)

Vedci o práci slovenských režisérov

12. 9. 2014 | videné 1025-krát

Režisérskym osobnostiam slovenského divadla sa venovala konferencia Divadelní režiséri na prelome tisícročí. Cieľom podujatia, ktoré sa konalo vo štvrtok 11. septembra v Bratislave bolo poskytnúť pohľad na vplyv režisérskych osobností pôsobiacich v slovenských profesionálnych divadlách na vývoj týchto scén.

 

Konferenciu pripravilo Združenie slovenských divadelných kritikov a teoretikov v spolupráci s Ústavom divadelnej a filmovej vedy SAV v rámci projektov Umelecké a spoločenské funkcie súčasného slovenského divadla (APVV) a 100 rokov Slovenského národného divadla Divadelné inscenácie 1920 – 1938 (Činohra, opera) – I. etapa.

 

V prvom bloku vystúpila napríklad prof. PhDr. Soňa Šimková, CSc. z Divadelnej fakulty VŠMU s témou Trendy súčasnej európskej divadelnej réžie a slovenský divadelný kontext. Vo svojom vystúpení okrem iného upozornila na spoločenské súvislosti vývoja európskej i slovenskej divadelnej réžie a na mnohorakosť - doslova „...závratné bludisko“ - ciest, ktoré používa. Mgr. Martin Timko, PhD. z Divadelného ústavu sa venoval tvorbe Pavla Haspru. V prednáške Hasprove porevolučné réžie v kontextoch jeho tvorby uviedol, že tento režisér nadväzoval na najlepšie tradície slovenskej (a českej) divadelnej réžie a na tvorbu svojich učiteľov, osobitne Jozefa Budského. Vyznával divadlo bohaté na emócie, vášne, dramatický konflikt. Jána Sládečka ako režiséra slovenskej klasiky predstavil vo svojom vystúpení PhDr. Andrej Maťašík, PhD. z Ústavu divadelnej a filmovej vedy SAV. Zdôraznil význam tohto režiséra pri spracovávaní slovenskej klasiky, osobitne jeho snahu skúmať nové interpretačné možnosti slovenskej drámy. Ocenil jeho hľadanie takých diel klasických slovenských autorov, ktoré mu umožňujú vyjadriť v súčasnosti aktuálne posolstvá.

 

Prof. PhDr. Zuzana Bakošová-Hlavenková, PhD. z Divadelnej fakulty VŠMU sa venovala Jurajovi Nvotovi, ktorého charakterizovala už názvom svojho vystúpenia – Povolanie: Režisér. Sloboda a anarchia? Tichý rebel Juraj Nvota. Hneď dvaja vystupujúci, prof. PhDr. Dagmar Inštitorisová, PhD. z Ústavu dizajnu médií, Fakulty masmédií Paneurópskej vysokej školy a PhDr. Dagmar Podmaková, CSc. z Ústavu divadelnej a filmovej vedy SAV (podpredsedníčka SAV pre III. oddelenie vied) sa venovali tvorbe režiséra Romana Poláka. Prvá prednášajúca hodnotila jeho mizanscény (kompozičné režijné stvárnenia), druhá sa pozastavila nad jeho spôsobom stvárnenia Čechovových diel.

 

Nielen obdivným, ale aj kritickým hodnotením (najmä posledných rokov) tvorby výraznej osobnosti tejto brandže zaujala prítomných Mgr. Michaela Mojžišová, PhD. z Ústavu divadelnej a filmovej vedy SAV. Vo vystúpení Jozef Bednárik – Homo musicus sa venovala režisérovi, ktorý sa stal fenoménom kultúry deväťdesiatych rokov nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike. S osobitným dôrazom na jeho význam pre slovenské a české hudobné divadlo. Ocenila jeho stvárnenie Fausta a Margaréty Charlesa Gounoda, ktoré označila za prelom v slovenskej opernej réžii.

 

Vystupujúci sa venovali aj Ivete Škripkovej a jej významu pre rozvoj feministického divadla na Slovensku, poetike Svetozára SprušanskéhoGejzu Dezorza, práci Jána Šimka, Doda Gombára či Eduarda Kudláča.

Verejnosť bude mať možnosť zoznámiť sa s výstupmi konferencie v zborníku, ktorý vyjde do konca roka.

 

Text: Martin Podstupka, foto: Gabriel Kuchta