Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Martin Kukučín – „vyhnanec a pesimista“

In: Slovenská literatúra, vol. 60, no. 4
Ivana Taranenková Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2019, 324 - 342
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
MARTIN KUKUČÍN – „OUTCAST AND PESSIMIST“
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
Štúdia vychádzajúc, z podnetov ontologickej teórie žánrov a tematologie, rekonštruuje autobiografickú líniu tvorby Martina Kukučína a v širšom zmysle determinuje autorovo semiotické gesto prítomné v celom jeho diele. Uvedenú líniu predstavujú marginalizované, rozsahom menšie, žánrovo nenápadnejšie (črty, kratšie poviedky, fejtóny) texty, ktoré boli interpretačne menej vyťažené. Pochádzajú prevažne z obdobia osemdesiatych a deväťdesiatych rokov 19. storočia. Okrem „detských“ próz sem patria „návratové“ prózy, črta Na obecnom salaši (1887), novela Vianočné oblátky (1890), poviedka Tichá voda (1892), ktoré tematizujú motívy „odcudzovania sa“ (O. Čepan) či uvedomovania si „trpkosti polovičatého postavenia“ človeka, ktorý je pôvodom sedliak a vzdelaním intelektuál. Poslednú skupinu identifikovanej autobiografickej línie tvoria prózy s pražskou tematikou, ktoré ukazujú Kukučína ako suverénneho autora mesta, pričom je však vzťah autorského subjektu k tomuto prostrediu špecifický. Ústredné motívy týchto textov – melanchólia a nostalgia – poukazujú na situáciu subjektu modernej doby, ktorú charakterizuje neukotvenosť indivídua, strata opory, miznutie sveta tradičných, archaických hodnôt, reakciu na vpád modernej doby do ľudských životov. Kukučín opakovane vracia k tradičnému, archaickému, nemennému a rozjatrene vníma neodvratnosť zmeny a plynutia času. Na rôznych miestach a úrovniach svojho diela obnažuje určujúci moment, keď sa elementárne istoty ľudského života (rodina, zázemie, tradícia) spochybňujú, a to nie nejakým katastrofickým momentom, ale argumentom, ktorý takisto vyplýva z prirodzeného chodu vecí, argumentom života. Analyzované texty v konečnom dôsledku osvetľujú skrytú, no určujúcu polohu jeho diela Kukučínovho písania a jednoznačne ho potvrdzujú ako autora, ktorý suverénne tematizoval rozporuplnosť ľudskej existencie na prahu modernej doby. Tematizovaním pocitov osamelosti, vytrhnutia z koreňov a straty pôvodnej integrity sveta, vyjadrených v motívoch melanchólie a nostalgie, z ktorých napokon pramení jeho tvorivá činnosť, sprítomňuje krízu, ktorá je pretrvávajúcou vlastnosťou ľudského života v moderne.
Building on the stimuli from ontological genre theory and thematology, the study reconstructs the autobiographical line of Martin Kukučín´s work and, in a wider sense, defines the writer´s semiotic gesture present in the whole of his work. The line in question is represented by the marginalized writings, shorter in size and vaguely recognized (sketches, short stories, columns), which were not exposed to interpretation so much. They were mostly written in the 1880s and 1890s. Besides the „children´s“ proses, they include „retrospective“ proses, the sketch Na obecnom salaši (At the Village Sheep Farm, 1887), the novella Vianočné oblátky (Christmas Wafers, 1890), the short story Tichá voda (Quiet Water, 1892), which thematize the motifs of becoming „estranged“ (O. Čepan) or realizing the „bitterness of half-blooded status“ of a man who is a peasant by origin and an intellectual by education. The last group within the autobiographical line comprises the Prague-related proses, which present Kukučín as a confident city author, whose relationship with the enviroment is very specific, though. The central motifs of the writings – melancholy and nostalgia – show the situation of the modern era subject, typical of which is an unanchored individual, the loss of support, the disappearing world of the traditional, archaic values, and the response to the intrusion of the modern era into people´s lives. Kukučín keeps returning to this traditional, archaic and permanent element and is pain seeing the irreversability of change and time passing. There are various passages and layers of his work where he discloses the defining moment of the essential certainties of human life (family, background, tradítion) being undermined, but it is not a catastrophy moment, rather an argument, which also stems from the natural course of events, an argument of life. In conclusion, the analysed texts cast light on the distinctive attitude in Kukučín´s writing style, and definitely prove that he was the kind of author who thematized human existence full of contradictions at the dawn of modern era with confidence. Thematizing lonely feelings, being cut off roots and losing the original world integrity expressed in the motifs of melancholy and nostalgia, which gave rise to his creative activity, brings back the crisis which is a persistent characteristic of human life in the Modern.
Ako citovať:
ISO 690:
Taranenková, I. 2019. Martin Kukučín – „vyhnanec a pesimista“. In Slovenská literatúra, vol. 60, no.4, pp. 324-342. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Taranenková, I. (2019). Martin Kukučín – „vyhnanec a pesimista“. Slovenská literatúra, 60(4), 324-342. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 8. 2. 2019