Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Model človeka a sveta v básnickom diele Jána Smreka: Závery a výhľady

In: Slovenská literatúra, vol. 59, no. 6
Michal Habaj Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2019, 469 - 489
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
VITALISM –– NEOPAGANIZATION– MYTHOLOGISM – FREEDOM
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
Cieľom štúdie je výberová rekonštrukcia modelu človeka a sveta v básnickom diele Jána Smreka z obdobia dvadsiatych a tridsiatych rokov 20. storočia v súvislostiach s jeho identifikáciami a transformáciami v nasledujúcom období. Filozofia života, návrat k spiritualite, silám pudov a prírody, mytologizmu a tradicionalizmu ako súčasť umelecko-estetického programu moderny a vitalizmu zo začiatku 20. storočia paradoxne v nasledujúcich desaťročiach ústi v masové vitalistické hnutia a totalitné ideológie, ktoré pôvodné ideály krásy, slobody, mladosti, ľudskej prirodzenosti a dynamiky života obrátili v pravý opak, v deštrukciu, smrť a totalitu. Smrekov vitalistický model človeka a sveta sa s ohľadom na konkrétnu historickú dobu a jej esteticko-filozofické a spoločensko-politické identifikácie dostáva do rizikového postavenia. Utopická vízia nového humanizmu, premeny sveta a revitalizácie Stvorenia nie je u Smreka súčasťou ideologických hnutí, ale pokračuje v rozvíjaní modelu, ktorý chápe poéziu ako aktívny a dynamický prostriedok ľudskej a spoločenskej kultivácie. Obnova ľudskej duše ako funkcia umenia – tak môžeme čítať skryté zápasy Smrekovej básnickej situácie, nielen v období slobody z dvadsiatych a tridsiatych rokov 20. storočia, ale i v zmenených kultúrno-spoločenských podmienkach rokov štyridsiatych a päťdesiatych. Smrekova báseň si vo vojnových i totalitných časoch uchovala svoje základné umelecko-estetické krédo, ako i mravné a etické identifikácie. Prínos štúdie nachádzame predovšetkým v poukázaní na širší kultúrno-dejinný pohyb a transformácie vitalizmu s ohľadom na esteticko-filozofické východiská i spoločensko-politické dôsledky – v tomto kontexte možno nanovo definovať podobu a zmysel Smrekovej básnickej tvorby.
The goal of the study is a selected reconstruction of the concept of the human and the world in Ján Smrek´s poetry written in the 1920s and 1930s in relation to his identifications and transformations in the following period. The philosophy of life, the return to spirituality, to the forces of instincts and nature, mythologism and traditionalism as a part of the artistic-aesthetic manifesto of the Modern and Vitalism of the early 20th century paradoxically leads into mass Vitalist movements and totalitarian ideologies in the following decades, which turned the original ideals of beauty, freedom, youth, human naturality and dynamics of life into its very opposite, into destruction, death and totalitarianism. Smrek´s Vitalist concept of the human and the world with regard to the particular period of history and its aesthetic-philosophical and social-political identifications is found in a risky position. The utopian vision of the new Humanism, the transformations of the world and the revitalization of Creation is not a part of ideological movements in Smrek´s work; he keeps developing the concept which regards poetry as an active and dynamic way of cultivating the people and society. The restoration of the human soul as the purpose of the art – this is how the hidden struggles of Smrek´s situation as a poet can be read, not only during the period of freedom in the 1920s and 1930s but also in the changed cultural-social conditions of the 1940s and 1950s. Smrek´s poem in the times of the war and totalitarianism keeps pursuing its fundamental artistic-aesthetic credo as well as its moral and ethical identifications. The contribution of the study can mainly be found in demonstrating the wider cultural-historical motion and transformations of Vitalism with regard to the aesthetic-philosophical principles and the social-political consequences – in this context the form and meaning of Smrek´s poetry can be defined anew.
Ako citovať:
ISO 690:
Habaj, M. 2019. Model človeka a sveta v básnickom diele Jána Smreka: Závery a výhľady. In Slovenská literatúra, vol. 59, no.6, pp. 469-489. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Habaj, M. (2019). Model človeka a sveta v básnickom diele Jána Smreka: Závery a výhľady. Slovenská literatúra, 59(6), 469-489. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 21. 1. 2019