Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Edgar Allan Poe a detektívka: nová konfigurácia starého a jej variácie

In: Slovenská literatúra, vol. 52, no. 3
Tomáš Horváth Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2019, 176 - 212
Jazyk: slo
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
V štúdii analyzujeme Poeove „tales of ratiocination“, inaugurujúce detektívny žáner. „Ideálny“ model detektívky „podľa pravidiel“ nenapĺňa ani jedna z Poeových poviedok samostatne, ale jednotlivé poviedky realizujú vždy isté zložky tohto modelu. Detektívka sa skonštituovala ako istý reálne nejestvujúci „invariant“, vyvodený z týchto jednotlivých poviedok ako spojenie ich jednotlivých zložiek: veľký detektív, rozštiepenie perspektívy na watsonovského rozprávača stojaceho oproti detektívovi, záhada zamknutej miestnosti, „analytické“ úsudky, dištancia od obete (toto všetko v dupinovskej trilógii), vrah ako v texte vystupujúca, najmenej podozrivá osoba (v poviedke Thou Art the Man). Reálnym textom, „detektívkou presne podľa pravidiel“, naplní tento model až ďalší vývin žánru. Rovnaký štrukturálny model – spojenie jednotlivých zložiek, dovtedy fungujúcich v literárnych textoch nezávisle – organizuje aj Poeovo inauguračné gesto vo vzťahu k predchádzajúcim vývinovým predpokladom žánru. Poe aplikuje na tematiku zločinu (skonštituovanú v pitavaloch, čiernych kronikách a kalendároch, v románe feuilletone a divadelných melodrámach) logický úsudok (ratiocination, „serendipity“), ktorý sa predtým vyskytoval v rébusových príbehoch (puzzle stories, resp. riddle stories). Spojil hrôzu (pôvodom z gotického a lúpežníckeho románu) s dedukciou. Pri podrobnej analýze detektívových úsudkov ukazujeme, že riešenie nie je formulované prostredníctvom abstraktnej dedukcie, ale abdukciou: nastolením hypotézy (s odvolaním sa na vedenie (knowledge) v rámci kultúrnej encyklopédie), ktorá vysvetlí daný (predstavený) stav vecí. Rovnako neriešiteľnosť záhady pre políciu v poviedke The Murders in the Rue Morgue nevyplýva z toho, že by urobila chybu v logickom odvodzovaní, ale v nastolení falošnej premisy. Ukazujeme tiež, ako je detektívovo „pozorovanie“ vnorené do úsudku („treba vedieť čo treba pozorovať“).
In the study we analyse Poe’s „tales of ratiocination“, inaugurating a detective genre. No one of the Poe’s short stories as a whole fully fits with an „ ideal“ model of a detective story „according to the rules“, but particular short stories are realisations of certain units of that model. A detective story was constituted as a real non-existing variant derived from the particular short stories as a connection, their single units: great detective; breaking the perspective creating a Watson like type of a narrator, who is opposite to a detective, secret of a locked room; “analytical” discernments, distance from a victim (all that in Dupin trilogy), a murder as the least suspicious character in the text (in the short story Thou Art the Man). A real text, „a detective story according to the rules”, which fully fits with the model, comes just in the next step of development of the genre. The same structural model – connection of single units, which had worked independently in the literary texts – is also to organizes also Poe’s inaugurating gesture in the relationship with previous qualifications of development of the genre. Poe applies to the theme of a crime (constituted in pitavals, black chronicles and calendars, in the novel feuilletone and theatrical melodramas) logic discernment (ratiocination, „serendipity“), which appeared in rebuses (puzzle stories, or riddle stories). Horror (originally coming from a gothic and robbery novel) goes side by side with deduction. Detailed analysis of detective’s solutions shows, that results is not formulated through an abstract deduction, but abduction: stating a hypothesis (with references to knowledge within cultural encyclopaedia), which can explain (presented) state of the cause. Also impossibility for the police to decode a secret in the short story The Murders in the Rue Morgue is not caused by a mistake in their logic derivation, but in stating the false premise. It is shown how a detective „observation“ is immerged in judgement („it is necessary to know what to observe“).
Ako citovať:
ISO 690:
Horváth, T. 2019. Edgar Allan Poe a detektívka: nová konfigurácia starého a jej variácie. In Slovenská literatúra, vol. 52, no.3, pp. 176-212. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Horváth, T. (2019). Edgar Allan Poe a detektívka: nová konfigurácia starého a jej variácie. Slovenská literatúra, 52(3), 176-212. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 7. 1. 2019