Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Hĺbka a vzostup (Buzássyho poémy Pláne, hôr)

In: Slovenská literatúra, vol. 53, no. 5
Ján Gavura Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2019, 367 - 381
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
T. S. ELIOT – SLOVAK POETRY
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
Zbierka štyroch dlhších básní J. Buzássyho s názvom Pláň, hory je jedinečným pohľadom na ľudskosť človeka, na skrytý vnútorný svet, ktorý je ťažké pomenovať. Poézia a jej schopnosť tvorivo pracovať s jazykom sú nenahraditeľnými nástrojmi, ktoré nám môžu tieto tajné svety priblížiť, ba i pomenovať. Gavura sa pokúša uchopiť systém, ktorý ponúka jazyk, slová; sleduje jednotlivé myšlienkové línie básní. Nachádza inšpiračný vzťah medzi Buzássyho poéziou v tejto zbierke a Pustatinou T. S. Eliota. Eliotova básnická skladba provokuje celý rad otázok, ktoré Buzássy postupne zbiera, zvažuje a napokon ich vnáša do vlastných myšlienok a do samotných básní. Štyri básne zbierky Pláň, hory možno čítať oddelene, ale aj ako celok – spája ich titul zbierky a spoločné motívy, ktoré sa vyskytujú v celej zbierke. Buzássy je básnikom cností, ale v tejto knižke prekvapivo siahol po nižších úrovniach ľudského bytia. Podmienkou duchovného a fyzického vzostupu, pri ktorom človek bude zažívať spokojnosť, je bytostné oddanie sa vlastnej ľudskosti. Gavurova analýza odhaľuje komplex náročných myšlienkových celkov Buzássyho básní, ktoré sú napokon kontrastom k Eliotovmu videniu sveta. Autor tiež uvažuje nad formou básní (ich dĺžkou a systémom, v akom Buzássy rozvíja myšlienky a obrazy) a naznačuje, že iba forma mohla priniesť uspokojivý záver, čo v štýle básnických koláží Buzássyho a Eliota znamenalo použiť dlhý básnický útvar, ktorý ponúkal dostatok priestoru na vybudovanie štruktúry v takom „prostredí“, kde primárne žiadna štruktúra neexistovala (svet intuície a hypotéz).
The collection of four longer poems by J. Buzássy called Plain, Mountains (Pláň, hory) offers a unique look at humanity in human beings and their secret inner worlds, which are difficult to name. Poetry and its creational ability towards language are tools that could get much closer to naming these worlds than any other methods. Though it is difficult to follow such poems, Gavura tries to find a system in the words by detailed tracing individual lines of thoughts. He finds that Buzássy is inspired by T. S. Eliot´s The Waste Land. Eliot´s poem generates numerous questions which are selected by Buzássy, reconsidered and afterwards implemented in new ideas and poems. Four poems of the book Plain, Mountains give a chance to be read separately but also altogether – it is allowed due to the title that unites all texts and the same motives that are used within the whole collection. Buzássy is a poet of virtues but surprisingly in the book he reaches for lower levels of humanity. His only condition is to be fully devoted to our human character; only then the ascent (spiritual and physical) makes us feel convenient about ourselves. Gavura´s analysis reveals complex and uneasy series of Buzássy´s thoughts that eventually contrast Eliot´s visions of the world. The author also thinks of the form of poems (the length and the system of developing ideas and images) and indicates that the only form that could bring successful conclusions to Buzássy or Eliot collage style is to use a long poem with enough space to build structure in something that primarily does not have one (the world of intuition and suppositions).
Ako citovať:
ISO 690:
Gavura, J. 2019. Hĺbka a vzostup (Buzássyho poémy Pláne, hôr). In Slovenská literatúra, vol. 53, no.5, pp. 367-381. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Gavura, J. (2019). Hĺbka a vzostup (Buzássyho poémy Pláne, hôr). Slovenská literatúra, 53(5), 367-381. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 8. 1. 2019