Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

K dvom duchovným piesňam v zošite s rukopisom Benického Slovenských veršov

In: Slovenská literatúra, vol. 54, no. 5
Gizela Gáfriková
Detaily:
Rok, strany: 2019, 329 - 337
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
SPIRITUAL SONG, ACROSTIC, AUCTORIAL ANONYMITY
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
Duchovná pieseň predstavuje jeden z kmeňových (hudobno)-slovesných žánrov slovenskej literatúry 17. − 18. storočia. Tomu, žiaľ, nezodpovedá úroveň literárnovedného poznania domácej – rukopisnej i tlačenej – hymnografickej tvorby, ktoré vykazuje povážlivý deficit.. Príspevok sústreďuje pozornosť na literárnohistoricky neozrejmenú problematiku dvoch autorsky anonymných duchovných piesní s akrostichmi, pochádzajúcimi pravdepodobne z druhej polovice 17. storočia. Ich (podľa všetkého sekundárny) písomný záznam je súčasťou slovenskej literárnej pamiatky so zložitým heuristickým pozadím (rukopis Slovenských veršov Petra Benického). Autorka kriticky overuje a spresňuje zistenia doterajšieho výskumu. Poukazuje na pravdepodobné pramenné súvislosti a dobový kontext vzniku obidvoch piesní. Hypoteticky uvažuje aj o ich žánrovo-typologickom charaktere (kajúcna a ľúbostná kristologická pieseň) a konfesionálnej proveniencii. Konštatuje, že autorská anonymita nemusela byť zámerným gestom; odpisovateľovi textov mohlo byť meno pôvodcu natoľko „samozrejmé“, že ho nepovažoval za nevyhnutné uviesť.
The spiritual song represents one of the essential (musically) literary genres of the 17th – 18th Slovak literature. Unfortunately, it does not correspondent with lower level of the literary research, as we have still hadhuge deficit in knowledge of domestic hymnographic works – both in manuscript and in published forms. The study is focused on the problem from the literary history that has not been clarified yet. It concerns two anonymous spiritual songs with acrostics coming from about the second half the 17th century. They are recorded in a Slovak literary document with very complicated heuristic background (manuscript of Peter Benický´s Slovak Verses). The record of the songs seems to be secondary. The author of the study proves and clarifies up-to-date information about the songs. She pointed out some connections with other resources as well as contemporary context of the origin of both the songs. Hypothetically she considers their generically typological character (penitential and love Christological song) and confessional provenience. She assumes that auctorial anonymity should not have been intentional gesture in that case; the recorder of the texts could know the name of the author and considered him/her for “commonly known” so much that he did not think it would be necessary to write him/her down.
Ako citovať:
ISO 690:
Gáfriková, G. 2019. K dvom duchovným piesňam v zošite s rukopisom Benického Slovenských veršov. In Slovenská literatúra, vol. 54, no.5, pp. 329-337. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Gáfriková, G. (2019). K dvom duchovným piesňam v zošite s rukopisom Benického Slovenských veršov. Slovenská literatúra, 54(5), 329-337. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 31. 1. 2019