Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Súdobá kritická recepcia románu Agáty (v slovenskej periodickej tlači)

In: Slovenská literatúra, vol. 59, no. 1
Igor Hochel Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2019, 42 - 50
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
L. BALLEK´S NOVEL AGÁTY (BLACK LOCUSTS) – LITERARY-CRITICAL RECEPTION – THE SITUATION OF CRITICISM – PROMOTION OF SOCIALIST REALISM – IDEOLOGICAL CRITERIA – AESTHETICAL CRITERIA
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
Román Ladislava Balleka Agáty vyšiel v roku 1981. Bolo to obdobie normalizácie – politickej totality, ktorá sa usilovala regulovať umeleckú tvorbu, za jedinú správnu tvorivú metódu znova vyhlásila metódu socialistického realizmu. Keďže písať pravdivo o prítomnosti sa nedalo (ak mal byť text publikovaný), rovnako ako uplatňovať postupy, ktoré sa presadili v 60. rokoch, prozaici hľadali možnosť, ako sa tvorivo realizovať a nespreneveriť sa pritom vlastnému presvedčeniu. Tematicky sa začali prikláňať k histórii a navracali sa do rokov svojho detstva, uchýlil sa tak do exilu témy. Na poli literárnej kritiky prebiehal latentný spor medzi kritikmi uplatňujúcimi pri hodnotení diel ideologické kritériá a kritikmi, ktorí sa opierali výhradne o estetické hľadiská. Autor príspevku sleduje dobovú kritickú recepciu uvedeného významného románu (recenzie a štúdie, ktoré boli publikované v krátkom čase po jeho vydaní), všíma si argumentáciu kritikov. Dielo bolo jednoznačne prijaté afirmatívne, avšak u jednej časti kritikov sa pri pozitívnych hodnoteniach i výhradách objavuje nielen ideologická terminológia, ale aj ideologické zdôvodňovanie, zatiaľ čo druhá časť kritikov sa dôsledne pridržiava estetických kritérií. Na dve tváre slovenskej literárnej kritiky v ére normalizácie tak možno poukázať aj prostredníctvom analýzy recepcie Ballekových Agátov.
Ladislav Ballek´s novel Agáty (Black Locusts) was published in 1981. It was the time of normalization - political totalitarianism, which made every effort to regulate art production and declared socialist realism to be the only right creative method. Since writing truly about the present (and having the writings published) was impossible, and so was employing the techniques forged by the 1960s prose writers who had sought ways to realize their creative ambitions without abandoning their principles. As for the topics, the writers began to prefer history and their childhood times, they fled to topic exile. In the field of literary criticism there was an ongoing latent disagreement between the critcs applying ideological criteria and those leaning on aesthetical views. The author of the article tracks the contemporary reception of that significant novel in question (the reviews and studies published shortly after its release), pays attention to the critics´ argumentation. The work was definitely well-received, however one group of the critics used ideological terminology as well as ideological reasoning in their positive assessments, whereas the other group consistently adhered to aesthetical criteria. Two faces of Slovak literary criticism can thus be shown through the analysis of Ballek´s Agáty´s reception.
Ako citovať:
ISO 690:
Hochel, I. 2019. Súdobá kritická recepcia románu Agáty (v slovenskej periodickej tlači). In Slovenská literatúra, vol. 59, no.1, pp. 42-50. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Hochel, I. (2019). Súdobá kritická recepcia románu Agáty (v slovenskej periodickej tlači). Slovenská literatúra, 59(1), 42-50. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 18. 1. 2019