Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Smútok je telesný (Zobrazovanie neverbálnej komunikácie v poézii Štefana Strážaya)

In: Slovenská literatúra, vol. 58, no. 6
Alejandro Hermida De Blas
Detaily:
Rok, strany: 2019, 538 - 545
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
SLOVAK POETRY, STEFAN STRAZAY, LYRICAL TEXT, NONVERBAL COMMUNICATION
Typ článku: Rozhľady / Study
O článku:
Štúdia analyzuje poéziu Štefana Strážaya z hľadiska neverbálnej komunikácie. Neverbálna komunikácia je predmetom rastúceho záujmu vedcov rôznych disciplín, aj v literárnej vede. Významný kanadský vedec španielskeho pôvodu Fernando Poyatos systematizoval koncepčný, metodologický a terminologický aparát tejto interdisciplinárnej vedy a aplikoval ho na literárnu vedu. Štúdia je inšpirovaná Poyatosovými zisteniami ale pokúša sa ísť ďalej a uplatniť túto novú disciplínu na lyriku. Reprezentácia neverbálnej komunikácie v lyrickom texte je zvyčajne menej explicitná ako v ostatných literárnych žánroch, ale vďaka realistickému charakteru Strážayovej poézie je možné nájsť tu mnoho vhodných príkladov. Vďaka predovšetkým vizuálnej povahe jeho básnickej obraznosti sa štúdia zameriava na reprezentáciu kinetiky – a jednej z jej častí proxemiky v jeho poézii. Analyzované texty pochádzajú zo zbierok Palina, Sestra a Malinovského 96. V centre záujmu sú básne, v ktorých prebieha komunikácia medzi mužom a ženou, jeden z nich je lyrický subjekt, správajúci sa ako pozorovateľ. Reprezentácia reči tela v Strážayových básniach je väčšinou implicitná, ale je dôležitým znakom neverbálnych pocitov postáv.
The poetry of Štefan Strážay is analysed in this paper from the point of view of nonverbal communication. Nonverbal communication is a subject of growing interest to scholars in many disciplines, also in literary studies. Spanish-Canadian leading scholar Fernando Poyatos, after systematizing the conceptual, terminological and methodological apparatus of this interdisciplinary science, has applied it to the analysis of literary texts of prose fiction and theatre. This paper is inspired by the findings of Poyatos, but tries to go further, testing the applicability of this new discipline to lyrical poetry. The representation of nonverbal communication in lyrical text is usually less explicit than in the other literary genres, but thanks to the realistic nature of Strážay’s poetry it is possible to find some good examples. Due to the mainly visual nature of the poetic image, the paper focuses on the representation of kinesics –and one of its parts, proxemics– in Strážay’s poetry. Texts are selected from his representative books Wormwood, Sister, and 96 Malinovský Street. Particularly interesting are those poems in which there is a communicative interaction between two persons, the most often a man and a woman; one of them can be the lyrical subject, otherwise acting as an observer. The representation of body language in Strážay’s poems is mostly implicit, but it is important as a sign of nonverbalized feelings of the characters.
Ako citovať:
ISO 690:
Hermida De Blas, A. 2019. Smútok je telesný (Zobrazovanie neverbálnej komunikácie v poézii Štefana Strážaya). In Slovenská literatúra, vol. 58, no.6, pp. 538-545. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Hermida De Blas, A. (2019). Smútok je telesný (Zobrazovanie neverbálnej komunikácie v poézii Štefana Strážaya). Slovenská literatúra, 58(6), 538-545. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 22. 2. 2019