Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

„Najzhovievavejší z kritikov“ – kritik miery: črta (Vladimír Petrík: Hľadanie prítomného času)

In: Slovenská literatúra, vol. 56, no. 3
Vladimír Barborík Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2009, 183 - 187
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
LITERARY CRITICISM, FICTION, DEVELOPMENT, MEASURE
Typ článku: II. Štúdie / II. Studies
O článku:
Článok je venovaný prvej literárnokritickej knihe Vladmíra Petríka, výberu zo štúdií a recenzií Hľadanie prítomného času (1970). Je pokusom prostredníctvom niekoľkých kritérií postihnúť charakteristické prvky Petríkovho kritického gesta. Jeho literárnokritickou doménou bola próza, a to nielen tá s primárne estetickými ambíciami. Mal porozumenie pre reálnu sociálnu funkčnosť literatúry, venoval sa aj literatúre faktu, vedeckej fantastike, detektívke atď. Jeho prístup bol (a zostáva) recepčný, je kritikom na strane čitateľa. Na horizonte jeho uvažovania je však vždy prítomné vedomie vývinového procesu literatúry. Integrálnou súčasťou knihy sú literárnohistorické štúdie venované peripetiám slovenskej literatúry po roku 1945. Jeho reflexia prítomnej prózy je nadčasová. Nebol typom generačného kritika, nemal ambície aktuálnu literatúru „usmerňovať“. Stál skôr „nad“ vecou, a z tejto pozície dovidel niekedy aj o niečo „ďalej“ než situáciou pohltení súčasníci. Určujúcou bola preňho negatívna skúsenosť prvej polovice 50. rokov. Išlo o obdobie extrémov, v ktorom sa na niekoľko rokov stratila podstata kritickej funkcie (literatúra – a spolu s ňou kritika – sa stali nástrojmi propagandy) a „miera vecí“ (nielen v umení). Práve miera je tým, čo potom Vladimír Petrík dôsledne uplatňoval vo svojich kritických a literárnohistorických prácach.
The study is dedicated to the first literary critical book of Vladmír Petrík, an edition of the selected studies and reviews Hľadanie prítomného času (Seeking the Present Time,1970). It is an attempt to depict through several stated criteria characteristic elements of Petrík´s critical gesture. His literary critical domain was a fiction, and not only that one with primarily aesthetic ambitions. He kept understanding for social function of literature, he dealt with non fiction, too, and also with science fiction, criminal stories etc. His approach was (and also is) receptive; he is a type of critique sensitive for a reader. In the horizon of his thinking he always pays attention to the process of development in literature. The studies of the history of literature are an integral part of his book. They aim at peripeteia of Slovak literature after 1945. His reflection of the fiction is dateless. He was not a type of a generational critique; he had no ambition to make “directions” for an actual literature. His approach was always quite unworldly and it helped him to see things from the top and even a little farther away than his contemporaries did overwhelmed by the situation. The negative experience from the first half of the 50-tieth determined his way of seeing things. It was a period of extremes. For several years the substance of critical function disappeared (both fine literature and critique became instruments of propaganda) as well as “measure of things“ (not only in the arts). The measure was that later Vladimír Petrík applied in fullness in his literary critical works and works of the history of literature.
Ako citovať:
ISO 690:
Barborík, V. 2009. „Najzhovievavejší z kritikov“ – kritik miery: črta (Vladimír Petrík: Hľadanie prítomného času). In Slovenská literatúra, vol. 56, no.3, pp. 183-187. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Barborík, V. (2009). „Najzhovievavejší z kritikov“ – kritik miery: črta (Vladimír Petrík: Hľadanie prítomného času). Slovenská literatúra, 56(3), 183-187. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature SAS