Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Poetika kompozície v Hrúzovej knihe Pereat

In: Slovenská literatúra, vol. 56, no. 4
Ivan Jančovič Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2019, 271 - 288
Kľúčové slová:
PEREAT; POETICS OF FICTION, COMPOSITION, TEXT INTERPRETATION
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
Štúdia je zameraná na kompozíciu knihy Pavla Hrúza Pereat. Autor štúdie používa pojem kompozícia vo význame zahŕňajúcom tektonicko-tematickú stránku diela aj jeho významovú výstavbu. Teoretickým východiskom štúdie je predstava o dynamickej podstate kompozície prozaického textu. Vytvára ju synchrónna súčinnosť postupov, ktoré zabezpečujú kontinuitu a diskontinuitu kompozície. Autor sa zaoberá vybranými zložkami kompozície Pereatu, ktoré plnia zjednocujúcu aj rozpájajúcu funkciu. Sedem textov knihy opisuje ako postupnosť siedmich naratívnych transformácií východiskovej fabuly, teda ako sedem relatívne samostatných sujetových riešení, ktoré svojimi motivickými súvislosťami a významovými korešpondenciami zároveň tvoria logicky prepojenú postupnosť udalostí, nazvanú ad hoc vytvoreným (pomocným) pojmom archisujet. Konštituovanie narácie teda v Pereate prebieha dvojúrovňovo. V oscilácii medzi oboma rovinami možno zachytiť účinok textu neredukovateľný na ktorúkoľvek zo „samostatných“ próz. Porozumenie textu permanentne pulzuje medzi významami generovanými jednotlivými príbehmi a významovou líniou vyvstávajúcou na úrovni archisujetu. Rozlíšenie dvojstupňového transformovania epickej matérie sa javí ako užitočné pri vysvetľovaní umeleckej kvality Hrúzovej knihy a determinantov ovplyvňujúcich interpretáciu textov.
The study is aimed at the composition of Pavel Hrúz´s book Pereat. The author of the study uses a term composition, which in his concept includes a tectonic and a thematic part of the piece as well as its meaning construction. The author´s theoretical starting point is based on an idea about dynamic nature of a prose text composition, which is created by synchronic interaction of procedures providing continuity and discontinuity of the composition. The author pays attention to certain parts of Pereat´s composition, which have both unifying and separating function. He describes seven texts of the book as a sequence of seven narrative transformations of a basic fabula, so as seven relatively independent sujets; with their motifs relation and meaning correspondence they also create logically related sequence of events, called by an ad hoc formed (subsidiary) term archisujet. Narration in Pereat is composed in two levels. An effect of the whole text, not reduced to any of “individual“texts, can be seen in oscillation between two levels. Text understanding permanently oscillates between meanings developed by particular stories and meaning belonging to an archisujet layer. Distinguishing two steps of epic material transformation seems to be useful in explaining artistic value of Hrúz´s book as well as determinants influencing text interpretation.
Ako citovať:
ISO 690:
Jančovič, I. 2019. Poetika kompozície v Hrúzovej knihe Pereat. In Slovenská literatúra, vol. 56, no.4, pp. 271-288. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Jančovič, I. (2019). Poetika kompozície v Hrúzovej knihe Pereat. Slovenská literatúra, 56(4), 271-288. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 15. 1. 2019