Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Emil Boleslav Lukáč

In: Slovenská literatúra, vol. 56, no. 5-6
Michal Habaj Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2019, 381 - 394
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
HOME, WORLD, INDIVIDUUM
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
Cieľom štúdie je vymedziť základné sémanticko-estetické koordináty debutovej zbierky Emila Boleslava Lukáča Spoveď (1922) a preskúmať topos domova v kontexte Lukáčových zbierok Dunaj a Seina (1925) a Spoveď (1929). V tom istom roku ako debutová zbierka E. B. Lukáča Spoveď vychádza i debutová zbierka Jána Smreka Odsúdený k večitej žízni. Obe zbierky sú výrazne ovplyvnené poetikou symbolizmu a dekadencie, pričom vzájomná podobnosť medzi oboma zbierkami sa nevyčerpáva estetickou, tematickou a štylistickou príbuznosťou, ale presahuje i na rovinu kompozície. V rámci jednotlivých cyklov oboch zbierok identifikujeme spoločné sémantické gestá, ktoré prechádzajú obdobnou transformáciou a variujú identické autorské štylizácie. V druhej časti našej štúdie sa venujeme toposu domova v kontexte zbierok Dunaj a Seina a Spoveď, pričom konštatujeme posun od súradníc intímnych a kultúrnych k súradniciam národným a politickým. Obe kategórie, ktoré vzájomne prepája kategória regionálneho, sa spolupodieľajú na komplexnosti a kompaktnosti Lukáčovho básnického sveta, v ktorého centre stojí idea domova ako základná, mravná hodnota Lukáčovej poézie. Zároveň, posledná rovina Lukáčovho básnického modelu sveta je vždy teologická, resp. kozmogonická a to i v zbierkach, ktoré predstavujú svetský, resp. civilný pól Lukáčovej tvorby. Prínos štúdie nachádzame primárne v identifikovaní spoločných východísk dvoch v neskorších obdobiach odlišne polarizovaných básnických koncepcií Smreka a Lukáča, ako i v špecifikovaní viacerých esteticko-sémantických rezíduí spätých s toposom domova v kontexte vybraných Lukáčových zbierok.
The aim of the study is to determine basic semantically –aesthetic coordinates of the Emil Boleslav Lukáč´s debut Spoveď (Confession,1922) and search topoi of home in the context of his collections of poems Dunaj a Seina (Danube and Seina,1925) and Spoveď (Confession, 1929). In the same year as the debut by E. B. Lukáč Spoveď(Confession) a debut of Ján Smrek Odsúdený k večitej žízni (Sentenced to Eternal Thirst) was published. Both collections of poems are influenced in significant measure by a poetics of symbolism and decadence. Similarity of them is not determined only by aesthetic, thematic, stylistic levels but it overlaps the level of composition. There are common semantic gestures in the cycles of both of the publications. They come through the similar transformation and vary identical auctorial stylisations. In the second part of the study we deal with topoi of home in the context of z collections of poems Dunaj a Seina (Danube and Seina) and Spoveď (Confession). There is an evident shift from intimate boarders to cultural, national and political boarders. Both categories are connected through the category of regional and the co-part in complexness and compactness of Lukáč´s poetic world. In the centre of it there is an idea of home as fundamental ethic value of his poetry. The last level of his poetic model of the world is always represented by theological, respectively cosmological level. It is true also for the collection of poems representing secular, respectively civil pole of Lukáč´s work. The study contributed in primary identification of common starting points of two later periods characterized by two differently polarized poetic concepts of Smrek and Lukáč, as well as in specification of several aesthetically semantic residua connected with topoi of home in the context of chosen Lukáč´s collections of poems.
Ako citovať:
ISO 690:
Habaj, M. 2019. Emil Boleslav Lukáč. In Slovenská literatúra, vol. 56, no.5-6, pp. 381-394. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Habaj, M. (2019). Emil Boleslav Lukáč. Slovenská literatúra, 56(5-6), 381-394. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 16. 1. 2019