Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Indexy totalitarizmu a pop-kultúrne intervencie v slovenskom hranom filme. Príspevok k medialite súčasného umenia

In: Slovenská literatúra, vol. 58, no. 2
Jelena Paštéková
Detaily:
Rok, strany: 2019, 105 - 117
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
TOTALITARIANISM, PARADIGM CHANGE, DIFFERENCE, GENRE, ICONIC, SYMBOLIC, INDEX FEATURE FILM
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
Štúdia sa zaoberá obrazmi totalitarizmu v slovenskom hranom filme po roku 1989. Na pozadí historických, ekonomických, politických súvislostí sleduje mieru spoločenskej kritickosti v snímkach sedemdesiatych a osemdesiatych rokov a dokladá ich príkladmi trezorovaných a cenzurovaných filmov. Autorka si položila otázku, či sa po roku 1989 zmenila slovenská paradigma filmových reprezentácií totalitarizmu. Odpoveď hľadá prostredníctvom Peirceovej typológie znakovej triády. Tá jej dovolila určiť tri špecifické podoby konkrétnych diskurzov dedičstva totalitarizmu: líniu ikonickú, ktorá stavia na oživení konkrétneho zážitku, líniu symbolickú, čerpajúcu z pamäti a smerujúcu do budúcnosti a líniu indexovú, odkrývajúcu príčinný vzťah medzi minulosťou a prítomnosťou. Najpočetnejšiu skupinu tvorí ikonická línia, ktorá patrí kolektívnym minulostným príbehom a dominovala na prelome desaťročí a v prvej polovici deväťdesiatych rokov (The Right For The Past, Sitting On A Branch I Am Fine, Better To Be Rich And Healthy Than Poor And Sick, The Camp Of Fallen Women, When The Stars Were Red). Množstvom najmenšia je symbolická línia „thirdness”, ktorá patrí expresívnemu gestu emocionálneho protestu (See You In Hell, My Friends!, Rivers of Babylon). Podľa názoru autorky najväčší výhľad otvára indexová línia vzťahovej korelácie, umožňujúca minulostno-prítomnostnú juxtapozíciu (Private Lives, Tenderness, The City of the Sun, Mosquitoes‘ Tango). Vzhľadom na súčasné ekonomické možnosti a hodnotové preferencie je najželanejšia v kombinácii so žánrom (Music).
The study is concerned with images of totalitarianism in Slovak feature film after the year 1989. It monitors the level of social criticism in the1970s and 1980s film against the background of historical, economic and political context and provides examples of banned and censored films. The author raises a question whether the Slovak film paradigm of totalitarianism representations has changed after the year 1989. She seeks the answer using Peirce triad typology. It enables her to identify three specific forms of the totalitarianism legacy discourse: the iconic variant, which is based on reviving a particular experience, the symbolic variant, inspired by the memory and headed for the future and the index variant, revealing the causal relationship between the past and the presence. The iconic variant includes the biggest number of films, which are represented by the collective past stories and dominated at the turn of the decade and in the first half of the 1990s. (The Right For The Past, Sitting On A Branch I Am Fine, Better To Be Rich And Healthy Than Poor And Sick, The Camp Of Fallen Women, When The Stars Were Red). In terms of size, the symbolic variant is the smallest, the thirdness. It is associated with the expressive gesture of an emotional protest (See You In Hell, My Friends!, Rivers of Babylon). In the author´s opinioin, the best reflection is given by the index variant, containing a correlation, allowing the past-presence juxtaposition (Private Lives, Tenderness, The City of the Sun, Mosquitoes‘ Tango). With regard to the current economic possibilities and value preferences, it is most desired together with a genre (Music).
Ako citovať:
ISO 690:
Paštéková, J. 2019. Indexy totalitarizmu a pop-kultúrne intervencie v slovenskom hranom filme. Príspevok k medialite súčasného umenia. In Slovenská literatúra, vol. 58, no.2, pp. 105-117. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Paštéková, J. (2019). Indexy totalitarizmu a pop-kultúrne intervencie v slovenskom hranom filme. Príspevok k medialite súčasného umenia. Slovenská literatúra, 58(2), 105-117. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 19. 2. 2019