Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Experimentálna poézia a jej podoby v slovenskom vizuálnom umení

In: Slovenská literatúra, vol. 58, no. 4
Katarína Ihringová
Detaily:
Rok, strany: 2019, 317 - 330
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
EXPERIMENTAL POETRY, TYPOGRAM, CALLIGRAM, SLOVAK VISUAL ART
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
Experimentálna poézia, ktorá sa stala jedným z hlavných kultúrnym prejavom umenia 60. rokov 20. storočia, nepredstavovala len výraz dobového umenia, ale predovšetkým obrovskú revolúciu v poézii. I napriek tomu, že táto novodobá kultúrna paradigma ovplyvnila predovšetkým vývoj poézie, na slovenskej umeleckej scéne sa najsilnejšie etablovala medzi výtvarnými umelcami. Dôvodom bola aj skutočnosť, že naši výtvarní umelci reagovali dodatočne aj na doznievajúci lettrizmus, a tak problém jazyka, ktorý priniesla experimentálna poézia bol pre nich aktuálny a zaujímavý. Cieľom príspevku sa tak stala snaha pozorovať, ako tento kultúrny, ale aj filozoficko-estetický problém ovplyvnil slovenských výtvarníkov a ako diferentne k nemu jednotliví umelci pristúpili. Dôraz je pritom kladený predovšetkým na vizuálizáciu básnických diel a spoetičnenie vizuálneho obrazu. Text vychádza najmä zo základnej teoretickej literatúry, ktorá interferovala aj do českej umeleckej scény 60. rokov a následne ovplyvnila aj umeleckú scénu na Slovensku. Ide napríklad o texty M. Benseho, E. Gomringera, A. Molesa, J. Hiršala, B. Grögerovej, ale tiež sa opiera o semiotický pohľad na danú problematiku, predovšetkým v zastúpení francúzskeho jazykovedca J.J. Thomasa. Ten semiotickú analýzu aplikuje na dadaistické básne, avšak následne bude možné ju aplikovať aj na slovenské experimentálne diela. Téma príspevku reflektuje v súčasnej teórii umenia veľmi aktuálny problém zasahujúci do sféry vizuálnych štúdií a intermediality.
Experimental poetry, which became one of the main cultural manifestations in the 1960s, was not only a form of art of that time, but – first and foremost – a great revolution in poetry. Despite the fact that the new culture paradigm mainly influenced the poetry evolution, out of the whole Slovak art community it took strongest root among Slovak visual artists. One of the reasons was our visual artists´ additional response to lettrism already going out of fashion, which made them interested in the question of langauge, raised by experimental poetry. The article thus makes an effort to see how the cultural as well as philosophical-aesthetical problem influenced Slovak visual artists and how different the approaches each of them took were. The focus of attention is visualisation of poetic works of art and poetization of images. The article mainly builds on fundamental theoretical works, which first became well-known in the Czech art scene in the 1960s and subsequently influenced the art scene in Slovakia, too. The examples include works written by M. Bense, E. Gomringer, A. Moles, J. Hiršal, B. Gröger, as well as a semiotic view of the subject, represented by French linguist J.J. Thomas. He applies his semiotic analysis to Dadaist poems, however it can be applied to Slovak experimental works, too. The subject of the article is a response to a hot issue in contemporary art theory, which interferes with visual studies and intermediality.
Ako citovať:
ISO 690:
Ihringová, K. 2019. Experimentálna poézia a jej podoby v slovenskom vizuálnom umení. In Slovenská literatúra, vol. 58, no.4, pp. 317-330. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Ihringová, K. (2019). Experimentálna poézia a jej podoby v slovenskom vizuálnom umení. Slovenská literatúra, 58(4), 317-330. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 20. 2. 2019