Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Svojbytnosť meditatívnej rozprávky ako žánru pre deti

In: Slovenská literatúra, vol. 64, no. 6
Gabriela Magalová
Detaily:
Rok, strany: 2018, 445 - 460
Kľúčové slová:
filozofická rozprávka, meditatívna rozprávka, ideológia v umeleckých textoch, autorská rozprávka // philosophical fairy tale, meditative fairy tale, ideology in literary texts, literary fairy tale
Typ článku: II. Rozhľady / Views
O článku:
Predkladaný príspevok si kladie za cieľ obhájiť pojem meditatívna rozprávka medzi ostatnými existujúcimi žánrami autorskej rozprávky. Úvodný priestor je venovaný deskripcii súčasného nejednotného žánrového členenia autorskej rozprávky u nás i v zahraničí. Z existujúceho členenia sa v komparácii so žánrom filozofickej rozprávky uvažuje o meditatívne rozprávke ako o svojbytnom žánri v literatúre pre deti a mládež poukázaním na jeho špecifické tendencie k priestoru „sacrum“. Štúdia sa pokúša definovať tieto texty na pozadí myšlienok rumunského religionistu M. Eliadeho a súčasných výskumov v oblasti literatúry pre deti (Andričíková, Kubeczková, Magalová a iní). Meditatívnu rozprávku odporúčame ako lektúru všetkým vekovým kategóriám. Prezentuje literárny text stíšenej atmosféry pre čitateľov bez vekových obmedzení, v ktorom ožívajú všetky bytostne ľudské emočné polohy - vrátane vážnych, ponurých, neveselých, s ktorými sa v oblasti literatúry pre deti pracuje len veľmi zriedka. Príspevok na záver naznačuje možnosť nových pohľadov na vývin autorskej rozprávky na Slovensku na pozadí výskumu „archetypálneho“ žánru autorskej rozprávky - rozprávky s kresťansko-didaktickou tendenciou.
The presented paper sets a goal to defend the concept of the meditative fairy tale amongst the other existing genres of the literary fairy tale. The introduction includes the description of the contemporary ununified genre classification of literary fairy tales at home and abroad. Its comparison with the genre of the philosophical fairy tale leads to reflecting on the meditative fairy tale as an autonomous genre in literature for children and youth and it points out its specific tendencies towards the „sacrum“ space. The paper makes an attempt to define these writings against a background of the ideas formulated by the Romanian religious studies scholar Mircea Eliade and the contemporary research in the field of literature for children (Andričíková, Kubeczková, Magalová and others). Reading meditative fairy tales is recommended to all age groups. It presents a literary text of an intimate atmosphere for readers of all ages, where every human emotion comes to life – including the serious, gloomy, cheerless ones, which are rarely employed in literature for children. In the conclusion, the paper suggests new possible ways of looking at the evolution of the literary fairy tale in Slovakia against a background of the research into the „archetypical“ genre of the literary fairy tale – the fairy tale featuring Christian and didactic tendencies. Key words: philosophical fairy tale, meditative fairy tale, ideology in literary texts, literary fairy tale
Ako citovať:
ISO 690:
Magalová, G. 2018. Svojbytnosť meditatívnej rozprávky ako žánru pre deti. In Slovenská literatúra, vol. 64, no.6, pp. 445-460. 0037-6973. DOI: https://doi.org/-

APA:
Magalová, G. (2018). Svojbytnosť meditatívnej rozprávky ako žánru pre deti. Slovenská literatúra, 64(6), 445-460. 0037-6973. DOI: https://doi.org/-
O vydaní:
Vydavateľ: Slovenská literatúra
Publikované: 12. 9. 2018