Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Vilikovského pátranie po skutočnosti: fotografia a trpkastá chuť skutočného

In: Slovenská literatúra, vol. 64, no. 1
Tomáš Horváth Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2018, 33 - 42
Kľúčové slová:
detektívny žáner, naratívna štruktúra, nový román/detective fiction, narrative structure, nouveau roman
Typ článku: I. Štúdie / Studies
O článku:
Štúdia interpretuje radikálne prepísanie detektívneho žánru v poviedke Pavla Vilikovského Celkový pohľad na Máriu B. (1968) a v jeho románe Prvá veta spánku (1983). Tieto dva texty sú vo vzájomnom vzťahu variantov, pričom ich vzájomné intertextuálne nasvietenie generuje ďalšie významy. V poviedke rozprávač rozpráva celý príbeh v modalite možnosti. Viaceré udalosti naratívnej štruktúry majú neistý ontický charakter. Text poviedky dáva čitateľovi k dispozícii len jednu stranu komunikačného procesu vyšetrovania – odosielateľa, detektíva kladúceho otázky, čiže text podáva len východisko výpovede, nie jej jadro. Závoj detektívových hypotéz zahaľuje či aspoň skresľuje skutočnosť – a detektív sa musí neustále v prostých existenčných výrokoch uisťovať o tom, čo je skutočné. Detektív sa tu stáva strojom na generovanie hypotéz o skutočnosti, keď sa skutočnosť (minulá vražda) stratila. Román Prvá veta spánku sklamáva žánrové očakávania, ktoré sám nastolil – zo zdanlivo detektívneho románu sa stáva románom kriminálnym s externým páchateľom. Tento žánrový postup je motivovaný samotnou kompozičnou štruktúrou románu – trojitou následnou fokalizáciou narácie a dvoma falošnými riešeniami. Kriminálne riešenie prípadu umožní nečakaná detektívova abdukcia: z miesta činu a počasia – odľahlého kameňolomu počas dažďa – vyvodí detektív záver o podstatnej vlastnosti páchateľa.
The paper interprets the radical way of rewriting the detective fiction in the short story by Pavel Vilikovský Celkový pohľad na Máriu B. (The Overall View of Maria B., 1968) and in his novel Prvá veta spánku (The First Sentence of Sleep, 1983). The two texts are in a mutual relation of variants, while their intertextual illumination generates more meanings. In the short story the narrator tells the whole story in the modality of possibility. Several events of the narrative structure are of an ontic nature. The text of the short story only provides the reader with one side of the communication process of investigation – the sender, the detective asking questions, i.e. the text offers the base of the evidence, not the core. The veil of the detective´s hypotheses conceals or at least obscures the reality – and the detective has to use simple existential statements in order to ensure what is real. Here the detective becomes a machine to generate hypotheses about the reality after the reality (the past murder) has disappeared. The novel Prvá veta spánku is disappointing in terms of genre expectations raised by itself – a seemingly detective novel becomes a novel featuring an external perpetrator. This genre method is motivated by the composition structure itself – the trifold consecutive focalization of the narration and two fake solutions. The criminal solution of the case is enabled by the unexpected abduction of the detective: the scene of crime and the weather – the remote stone-pit during the rain – help the detective draw the conclusion as to the fundamental characteristic of the perpetrator. Key words: detective fiction, narrative structure, nouveau roman
Ako citovať:
ISO 690:
Horváth, T. 2018. Vilikovského pátranie po skutočnosti: fotografia a trpkastá chuť skutočného. In Slovenská literatúra, vol. 64, no.1, pp. 33-42. 0037-6973. DOI: https://doi.org/-

APA:
Horváth, T. (2018). Vilikovského pátranie po skutočnosti: fotografia a trpkastá chuť skutočného. Slovenská literatúra, 64(1), 33-42. 0037-6973. DOI: https://doi.org/-
O vydaní:
Publikované: 12. 9. 2018