Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Básnik v čase. Poézia Jána Poničana 1929 – 1942

In: Slovenská literatúra, vol. 62, no. 6
Michal Habaj Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2019, 449 - 468
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
avantgarda, neosymbolizmus, sociálna funkčnosť, senzualizmus, tradícia
Typ článku: Vedecká štúdia / Studies
O článku:
Cieľom štúdie je poukázať na vývinové transformácie a identifikácie básnického gesta Jána Poničana v ťažiskovej fáze jeho tvorby, t. j. od konca dvadsiatych rokov 20. storočia po začiatok štyridsiatych rokov 20. storočia. V štúdii sledujeme básnický vývin Jána Poničana na pláne jednotlivých zbierok vydaných po debute: Demontáž (1929), Večerné svetlá (1932), Angara (1934), Póly (1937), Divný Janko (1941) a Sen na medzi (1942). Charakteristická je postupná premena básnického tvaru a výrazu a ústup od avantgardných poetík k poetike neosymbolizmu a pôvodným zdrojom v romantizme. Kým zbierky Demontáž a Angara rozvíjajú revolučnú a agitačno-aktivistickú líniu Poničanovho básnického gesta, slohovo vychádzajú z konštruktivizmu, futurizmu, expresionizmu a proletárskej poézie a predstavujú typ sociálne funkčnej poézie, zbierka Večerné svetlá nadväzuje v rámci avantgardných poetík na apollinairovský model poézie, senzualizmus, vitalizmus a poetizmus. Zároveň sa v priebehu tridsiatych rokov 20. storočia oslabuje historický optimizmus Poničanovho básnického gesta a spolu so zmenou poetiky a obratom k tradícii a kultúrnej pamäti sa objavuje pesimizmus a skepsa na rovine spoločensko-historickej aj intímno-psychologickej. Obrat k rurálno-rustikálnym obrazom národnej identity a napojenie sa na kultúrnu tradíciu je paradoxné s ohľadom na básnikovu minulosť predstaviteľa civilizačného prúdu poézie s ideálmi revolúcie, industrializácie a modernizácie. Sociálny aspekt sa od identifikácií s proletárskou triedou presúva ku kategórii národa a ľudu. Prínos štúdie nachádzame v ozrejmení vývinového pohybu básnického gesta Jána Poničana a v identifikácii typologických, estetických a ideových dominánt a špecifík jednotlivých básnických zbierok.
The goal of the paper is to show evolutionary transformations and identifications of Ján Poničan´s poetic gesture in the most important period of his work i.e. time from the 1ate 1920s till the early 1940s. The paper follows Ján Poničan´s poetic evolution against a background of his individual collections of poems published after his debut book: Demontáž (Disassembly, 1929), Večerné svetlá (Evening Lights, 1932), Angara (1934), Póly (The Poles, 1937), Divný Janko (Janko the Weirdo, 1941) and Sen na medzi (Dreaming in a Furrow, 1942). What is characteristic is the gradual transformation of his poetic form and expression and his departure from the Avant-garde poetics towards the Neosymbolist poetics and original Romantic sources. While the collections of poems Demontáž and Angara develop the revolutionary and activist line of Poničan´s poetic gesture, they draw inspiration from movements such as Constructivism, Futurism, Expressionism and Proletarian poetry, and represent the sort of social functional poetry, the collection Večerné svetlá follows in the footsteps of the Apollinaire type of poetry, Sensualism, Vitalism and Poetism within the framework of the Avant-garde poetics. At the same time during the 1930s the historical optimism of Poničan´s poetic gesture becomes weaker and weaker and alongside the change in poetics and inclination to tradition and cultural memory pesimism and scepticism appear on the social and historical as well as the intimite and psychological level. His switch over to using rural and rustic images of national identity and reconnecting with cultural tradition is a kind of paradox with regard to the poet´s past as a representative of the civilizational poetry movement pursuing the ideals of revolution, industrialization and modernization. The social aspect moves away from the identification with the proletarian class to the category of nation and people. The contribution of the paper can be found in clarifying the evolution of Poničan´s poetic gesture and identifying the typological, aesthetical and ideological features and specifications of his individual collections of poems. Key words: Avant-garde, Neosymbolism, social functionality, Sensualism, tradition
Ako citovať:
ISO 690:
Habaj, M. 2019. Básnik v čase. Poézia Jána Poničana 1929 – 1942. In Slovenská literatúra, vol. 62, no.6, pp. 449-468. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Habaj, M. (2019). Básnik v čase. Poézia Jána Poničana 1929 – 1942. Slovenská literatúra, 62(6), 449-468. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 11. 4. 2019