Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Medzi Živým bičom a Gardistom (poznámky k memoárom, beletrii a publicistike Mila Urbana)

In: Slovenská literatúra, vol. 62, no. 5
Karol Csiba Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2019, 427 - 434
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
Kľúčové slová: autorský subjekt, memoáre, publicistika, beletria, konfrontácia
Typ článku: Rozhľady / Views
O článku:
Predložená štúdia má podobu uvažovania o podobách autorského subjektu, ktorý sa rozličným spôsobom realizuje v memoároch, beletrii a dobovej publicistike slovenského prozaika Mila Urbana. Do popredia sa tu dostáva predovšetkým otázka tvorby odlišného obrazu tvorcu. V prvom prípade je to verzia tzv. spomínajúceho subjektu prítomná v druhej knihe Urbanových spomienok Kade-tade po Halinde. Neveselé spomienky na veselé roky (1992). Podobné črty vykazuje obraz autorského subjektu v próze Živý bič (1927), ktorý v sebe obsahuje podobu autorových literárne usporiadaných spomienok na obdobie prvej svetovej vojny. Do konfrontácie s týmito obrazmi kladie štúdia autorský subjekt zachytený v Urbanových časopiseckých a novinových článkoch. Práve v nich sa odkrýva vývoj autorovej publicistickej dráhy, ktorá sa ideologicky exponuje až neskôr počas jeho pôsobenia vo funkcii vedúceho redaktora denníka Gardista. Výsledkom jednotlivých prienikov do odlišných polôh písania Mila Urbana je ambivalentnosť ním vykresleného autorského subjektu.
The present study is a way of contemplating about the forms of the author´s subject who occurs differently in memoirs, fiction and journalism written by Slovak prose writer Milo Urban. What stands out here is creating different images of the creator. In the first case it is the recalling subject present in the second book of Urban´s memoirs Kade-tade po Halinde. Neveselé spomienky na veselé roky (All around Halinda. Cheerless Memories of Cheerful Years, 1992). Similar features can be found in the image of the author´s subject of the prose Živý bič (The Living Whip, 1927),which includes the author´s memories of the First World War organized in a literary way. These images are confronted with the author´s subject presented in Urban´s magazine and newspaper articles. This is where the progression of the author´s journalism career is revealed as its ideological aspects only show later when he becomes the editor-in-chief of the daily Gardista. The outcome of the analysis of the different ways of Milo Urban´s writing is ambivalnce of the author´s subject depicted by himself. Key words: author´s subject, memoirs, journalism, fiction, confrontation
Ako citovať:
ISO 690:
Csiba, K. 2019. Medzi Živým bičom a Gardistom (poznámky k memoárom, beletrii a publicistike Mila Urbana). In Slovenská literatúra, vol. 62, no.5, pp. 427-434. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Csiba, K. (2019). Medzi Živým bičom a Gardistom (poznámky k memoárom, beletrii a publicistike Mila Urbana). Slovenská literatúra, 62(5), 427-434. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 11. 4. 2019