Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Podpredsedníčka SAV  Viera Rosová a doc. Gabriel Bianchi.

Vzniklo Centrum pedagogického výskumu SAV

24. 8. 2011 | videné 2145-krát
Od 1. augusta 2011 začalo svoju činnosť Centrum pedagogického výskumu SAV, ktoré pôsobí v Ústave výskumu sociálnej komunikácie SAV.
 Pedagogický výskum na Slovensku tak získal náležitú inštitucionálnu platformu, cez ktorú bude môcť zodpovednejšie vstupovať do medzinárodnej siete výskumov vzdelávania, ako aj do vedeckými argumentmi podloženej diskusie o otázkach vzdelávania v našich podmienkach.
 
Mikrohistória: Od zrušenia Ústavu experimentálnej pedagogiky SAV (v r.1993) uplynulo dlhých 18 rokov. Pedagogika v tomto období zápasila s náročnou úlohou hľadania vlastnej identity v spektre spoločenských vied, pretože po období komunizmu, kedy bola podriadená ideologickej propagande a využívaná na účelové manipulácie školy, stratila solídnu obsahovú náplň a  spoločenskú prestíž. Na to, aby ich znovu získala, bola nevyhnutná istá akumulácia ideologicky nezaťaženého vedeckého poznania, ktoré sa len s problémami, v nedostatočnej miere a bez jasnejšieho koncepčného zamerania rodilo na vysokých školách. V súčasnom období, poznamenanom permanentnými reformami vzdelávania na všetkých úrovniach, sprevádzanými nekonečnými diskusiami o parciálnych problémoch jednotlivých reformných krokov, je čoraz jasnejšie, že koncepčné a zodpovedné rozhodnutia a zmeny v oblasti vzdelávacej politiky vyžadujú rozvíjanie systematického domáceho základného pedagogického výskumu, napojeného na medzinárodný vedecký diskurz v pedagogických vedách so zameraním na skúmanie fundamentálnych otázok výchovy a vzdelávania.  
 
Aktéri a ciele: Vznik centra inicioval a projekt jeho vedeckej činnosti na najbližšie obdobie vypracoval tím renomovaných výskumníkov - doc. PhDr. Oľgy Zápotočnej, CSc., prof. PhDr. Branislava Pupalu, CSc. a doc. PaedDr. Ondreja Kaščáka, PhD., ktorí v oblasti základného pedagogického výskumu realizovali početné výskumné projekty. Ich výstupy prinášali nové pohľady na všeobecné vzdelávanie a zásadne ovplyvnili vzdelávanie učiteľov v našich podmienkach. Pedagogický výskum Centra sa v nadchádzajúcom období bude orientovať na viaceré aktuálne témy, ako napr.: 
-         Zmeny v súčasnej kultúre a ich vplyv na aktuálne transformácie školského detstva
-         Súčasná politika celoživotného učenia sa na pozadí národnej a európskej tradície všeobecného vzdelania
-         Čitateľská gramotnosť a jej projektovanie v procese vzdelávania na báze kognitívno-psychologických a sociokultúrnych teórií gramotnosti.  
 
Čo robí CPV SAV jedinečným:
  • Súčasťou zahájenia činnosti Centra bude akreditácia doktorandského študijného programu Školskej pedagogiky v spolupráci s Pedagogickou fakultou Trnavskej univerzity v Trnave, v rámci ktorého sa bude podieľať na vedeckej výchove mladých pedagógov.
  • Centrum vstúpi do medzinárodného dialógu o ideológiách vzdelávacích reforiem a ich dopadoch na žiacke populácie.
  • Pokračovať sa bude v analýzach medzinárodných rankingov vzdelávacích systémov (projektov akými je PISA) a ich triviálnych dopadov na školskú politiku, čitateľnú aj v našich podmienkach.
  • Centrum vstúpi do dialógu o rizikových miestach ostatných reforiem vzdelávania u nás, aby sa vecne poukázalo na ich ilúzie, no najmä limity.
  • Výskum sa stane vážnym hráčom aj v aréne školských politikov a ideológov vzdelávacieho systému.
  • Centrum je otvorené potenciálnej spolupráci s ďalšími výskumnými a vysokoškolskými inštitúciami a bude sa usilovať o zodpovednú pozíciu dominantného a reprezentačného pracoviska základného pedagogického výskumu v Slovenskej republike.
 
Spracovala Soňa Koželová
foto Vladimír Šmihula