Aktuality

Petržalská super škola nad vrcholom

Vložil(a): A. Nozdrovická, 14.6.2018, videné 348-krát

Vedeli ste, že najlepšia európska základná škola je v Bratislave, v Petržalke? Žiaci sa tu tento rok dotkli ozajstných meteoritov, kozmických staníc, Lomnického štítu, a hlavne špičkových svetových vedcov.
Šiesty ročník projektu Petržalská super škola vyvrcholil sústredením (plne hradeným organizátormi) pre 27 najúspešnejších žiakov v deviatich trojčlenných tímoch a ich lektorov. Vybrali ich spomedzi 2469 účastníkov projektu. Na sústredení vo Vysokých Tatrách zažili veľhory na vlastnej koži a na vrchole Lomnického štítu prešli školením pracovníkov Astronomického ústavu a Ústavu experimentálnej fyziky SAV.

Jeden zo seminárov počas roka viedol aj Ján Baláž, ktorý projektoval už 12 vesmírnych modulov pre rôzne kozmické agentúry (len jedna sa nedostala na orbitu pre výbuch nosnej rakety). Žiaci sa tu mohli dotknúť "súčiastok", ktoré reálne testoval vo vesmíre aj náš kozmonaut a úspešne sa vrátili dole. Z prvej ruky sa dozvedeli aj o nových, budúcich misiách. Inšpektorka prednášku v zhrnula slovami – absolútne ticho, 350 zdvihnutých rúk, nekonečné otázky.
Až z Kanady priletel prednášať ako hosť SAV Matej Moravčík z centrály Google, jeden z najskloňovanejších svetových vedcov, ktorý s pomocou umelej inteligencie porazil najlepších svetových hráčov pokru. A víťazné otázky žiakov na Mateja Moravčíka? Koľko neurónov potrebuje umelá inteligencia na rozlíšenie mačky od psa? Má umelá inteligencia emócie? Koľko je otázok na Googli?
Profesor Vladimír Porubčan priniesol celoživotné skúsenosti zo spracovania celosvetových meteoritov. Tie naše, niektoré vážiace viac ako päť kíl si všetkých 366 žiakov a učiteľov na prednáške mohlo aj ohmatať. A aj túto šancu všetci do jedného využili. Vedeli ste, že ešte nikdy meteorit nezabil človeka, ale raz psa?
Šesťdesiat žiakov si na vypracovanie vybralo projekt Stolových hôr prednášajúceho Tomáša Derku, hosťa SAV (Prírodovedecká fakulta UK), ktorý deti strhol pútavým rozprávaním o dobrodružných expedíciách do exotických krajín a vedeckého spracovania vzoriek.
Tandem Erika Ďuriníková a Svetlana Miklíková z Ústavu experimentálnej onkológie BMC SAV pripravujú tzv. Trójske kone, do ktorého sa vloží gén produkujúci proteín a ten premieňa netoxické predliečivo na cytotoxickú látku s ničivým účinkom na nádorové bunky. Obchádzajú sa tak vedľajšie účinky chemoterapie. Každá jedna živá bunka v tele sa môže vymknúť kontrole a dôležité pre vedcov je – zistiť, ako sa dá liečiť.
Marcel Novák hovoril o tom, že Peniaze nie sú zadarmo. Sú teda? „Nie sú. Tak ako nič v živote nie je zadarmo, i keď niekedy to môže vyzerať naozaj tak." Slovanskí predkovia platili plátnom – odtiaľ vzniklo slovo „platiť“.
Vo vyžiadaných prednáškach navyše odzneli témy Včela medonosná (Jaroslav Klaudíny, Chemický ústav SAV), Katarína Haberlandová (Historický ústav SAV) priblížila žiakom slovenské mosty z regiónu, v ktorom žijú, a Viliam Páleník (Ekonomický ústav SAV) vysvetlil, čo sú to peniaze a ich úskalia.

Na záver Vysoké Tatry

Finalisti absolvovali štvordenné sústredenie vo Vysokých Tatrách, navštívili tri plesá a súčasťou boli aj exkurzie na Lomnickom štíte. Časť technickej podpory realizovali priamo žiaci-finalisti. Asi aj preto je Petržalská super škola neštandardná a v parížskej centrále UNESCO sa rokuje o jej celoplošnom zavedení v EÚ. Na jej rozvoji sa významnou mierou spolupodieľajú najmä SAV a MČ Petržalka, ale aj CVTI SR, ktoré poskytlo aj atraktívne ceny. Hlavnú cenu spomedzi finalistov vybratých špecialistami vyberajú samotní žiaci, odmenou sú okrem sústredenia tablety a cenné knižky. „Už základná škola môže v žiakoch vzbudiť nadšenie pre ktorýkoľvek vedný odbor,“ hovorí Pavol Siman, podpredseda SAV. „Cieľom Petržalskej super školy je priblížiť žiakom vedu ´z mäsa a kostí´ a ukázať, že sa jej dá rozumieť. Možno o pätnásť, dvadsať rokov budú títo žiaci kolegami prednášajúcim,“ uviedol v príhovore Vladimír Bajan, starosta Petržalky. „Často tu počuť veci, ktoré ešte nikto nikdy nikde nepočul," dodáva logista projektu Juraj Monsberger. „Najdôležitejší je, samozrejme, učiteľský tím pod vedením Veroniky Redechovej, ktorý žiakov vedie počas projektov,“ dodáva spoluautorka projektu Michaela Platznerová.

Vyhodnotenie žiackych projektov projektu Petržalská super škola v školskom roku 2017 / 2018

ŠIESTY ROČNÍK:

  1. miesto: ZŠ Gessayova

Názov práce: Mesiac

Autorský tím: Dávid Suchý, Filip Mitter, Tomáš Schmidt pod vedením učiteľa Tibora Darázsa

  1. miesto: ZŠ Prokofievova

Galaxie

Nikita Gracíková, Olívia Molotová, Simona Stankovičová, Nina Mokričková pod vedením učiteľa Štefana Molotu

  1. miesto: ZŠ Pankúchova

Mesiace Jupitera

Adela Ziburová, Kristína Völpelová, Emma Kočišová pod vedením učiteľky Ľubici Ofúkanej

 

SIEDMY ROČNÍK:

  1. miesto: ZŠ Černyševského

Ako môžeme pomôcť aj my ?

Júlia Benkovská, Linda Šišuláková, Lenka Macková pod vedením učiteľky Dagmar Mikičovej

  1. miesto: ZŠ Holíčska

Stolové hory a život v nich

Nina Mária Glatznerová, Jarmila Krásna, Matej Zemanovič pod vedením učiteľky Miloty Marčišovej

  1. miesto: ZŠ Tupolevova

Obnoviteľné zdroje energie

Sarah Trangelová, Veronika Belišová, Yvetta Balčáková, pod vedením učiteľky Dariny Kováčechovej a učiteľa Mateja Sedláčka

 

ÔSMY ROČNÍK:

  1. miesto: ZŠ Dudova

Umelá inteligencia

Nina Čirková, Margaréta Lejová, Michaela Töröková pod vedením učiteľa  Ľuboša Pallera

  1. miesto: ZŠ Holíčska

História umelej inteligencie – cestujeme v čase

Samuel Svrček, Andrej Šika, David Surkoš pod vedením učiteľky Táni Ďuríčkovej

  1. miesto: ZŠ Černyševského

Čo všetkom ponúka umelá inteligencia?

Tomáš Sližka, Marek Strachota, Matej Mrváň pod vedením učiteľky  Dagmar Mikičovej

 

Peter Vršanský

Foto: Peter Vršanský, Štefan Molota, Milota Marčišová a Darina Kovačechová

 

Príloha

Prednášky v hlavnej sále, dotyky s predmetmi ktoré sa reálne vrátili z obežnej dráhy, neskutočne atraktívne programovanie a skladanie robotov pod vedením Pavla Petroviča, súťažné prednášky žiakov, exkurzia na observatóriu na Lomnickom štíte a odmena: Tatry z vrcholu.