3 mesiace pripravovaná ilustrácia ľavej strany vzorky umožnila prvý krát vyhodnotiť mieru poškodenia jemných mechanických zmyslových orgánov tohoto ostrieľaného samca spred 98 miliónov rokov.

Slovák o švábovi manipulátorovi v BBC

26. 5. 2015 | videné 1422-krát

Ďalší významný spravodajský úspech slovenskej vedy. Petrovi  Vršanskému z Geologického ústavu SAV sa podarilo nájsť vyhynutého švába uchovaného v jantáre v Mjanmarsku, starého 98 miliónov rokov. Prehistorický šváb - Manipulátor modificaputis - sa nepodobá  na nič z jeho radu, čo by prežilo až do dnešných dní.

Aj keď bol tento typ švába zabijaka dravý, väčšinou nevolil techniku  sit-and-wait, ale korisť prenasledoval. Na hlave mal oči,  ktoré mu umožňovali vyhýbať sa dinosaurom a parazólovité ochranné štíty nad každým prídavným očkom, “ hovorí P. Vršanský.

Výskum vedený zo SAV (projekty UNESCO, VEGA a APVV, v spolupráci s Prírodovedným múzeom v Stuttgarte) a publikovaný v slovenskom medzinárodnom indexovanom vedeckom časopise Geologica Carpathica, bol celý uplynulý víkend umiestnený na hlavnej úvodnej stránke BBC. Tá má návštevnosť 13,7 milióna videní denne len vo Veľkej Británii. Na  BBC/Earth  bol potom umiestnený ako hlavná reportáž, pričom ide transmisiou do 180 krajín. Medzičasom ho komentujú na všetkých kontinentoch.

Podľa P. Vršanského nejde o nijaký prelomový výskum, ale je to jeden z najzaujímavejších paleontologických nálezov posledných rokov, navyše zachovaný v najkrajšom kuse “kameňa”.

Našiel ho nemecký zberateľ Z. Ellenberger počas minulého roku, jedna zo vzoriek (na fotografii) bola vyleštená a prvý krát sa pozreli dovnútra len pred tromi týždňami, pričom dve vzorky autori stále ponúkajú slovenským múzeám.

Tento nález klasifikuje jantár Myanmaru ako vôbec najdôležitejší spomedzi jantárov, ktoré študujú vedci. Bol zatiaľ najdetailnejšie zdokumentovaným fosílnym hmyzom (fotografie zložené z viac ako 10 000 jednotlivých záberov,  tri mesiace trvajúca kresba). Až 98 miliónov rokov starý dravý šváb z čias dinosaurov sa paradoxne dokonale zachoval,  keď ho zaliala živica stromu (araukárie), ktorú ako preátor - prenasledovateľ celý život ochraňoval pred rastlinožravcami. Bohatú životnú skúsenosť tohto ostrieľaného samca dokumentujú početné rany, zlomené časti panciera, odtrnuté zmyslové orgány a aj parazity. O tom, že trávil celý život v blízkosti stromov produkujúcich jantár, hovoria aj čerstvo narodené mláďatká. Tento šváb sa nepodobá na nič, čo dnes žije na zemi. Bol to nočný lovec drobného hmyzu (celý mal len jeden centimeter), ktorý korisť prenasledoval, čo vieme podľa redukovanej pasívnej obrany a inak vyzeral ako chiméra Tipule, švába  a modlivky. Manipulator modificaputis dokumentuje pestrosť foriem, ktoré sa zo švábov vyvinuli na hranici jury a kriedy, ale ktoré sa v evolúcii neosvedčili a vyhynuli. Aj tak ale prežili pekných 45 milión rokov.

Krátka štatistika – na Discovery má článok k dnešnému dňu 32 tisíc lajkov, pričom vyšiel v niekoľkých jazykových mutáciách vrátane ruskej a ukrajinskej azbuky, v arabských krajinách, v kórejčine, japončine, čínštine, v sanskrte a iných. Komentuje to aj New Scientist a Die Welt.

Linky:

Link na originálny vedecký článok v našom vedeckom časopise:

(mš)