Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Graf č. 1

Rastie počet ľudí, pre ktorých je interrupcia ospravedlniteľná

18. 6. 2018 | videné 1233-krát

S názorom, že interrupciu nemožno nikdy ospravedlniť, súhlasí na Slovensku menej ľudí ako pred 25 rokmi.  Od roku 1991 sa zdvojnásobil počet tých, podľa ktorých je možné interrupciu ospravedlniť. Vyplýva to zo zistení výskumu Sociologického ústavu SAV, ktoré zverejnil pri príležitosti príprav návrhov zákonov sprísňujúcich potratovú politiku na Slovensku. Zistenia sú súčasťou Európskeho výskumu hodnôt (EVS), ktorý  zameriava na skúmanie hodnotových orientácií v Európe a na ich rôzne aspekty.

Výsledky potvrdili, že interrupcia nepredstavuje konanie, ktoré by bolo pre väčšinu spoločnosti neospravedlniteľné. „Skôr polarizuje spoločnosť do dvoch približne rovnako veľkých táborov,“ uvádza spoluautorka výskumu Alexandra Matejková zo SÚ SAV a dodáva, že zásadné odmietanie interrupcií významne súvisí s tradičnou kresťanskou morálkou a celkovou dôverou k cirkvi.

Spoločenský posun

„Z predchádzajúcich výskumov EVS vieme, že viac ako tretina obyvateľov Slovenska schvaľuje umelé prerušenie tehotenstva za istých konkrétnych okolností,“ vysvetľuje A. Matejková. Ospravedlniteľnosť, resp. neospravedlniteľnosť interrupcie sa vo výskume zisťovala pomocou otázky: Povedzte, prosím, o každom nasledujúcom tvrdení, či sa takéto konanie dá vždy ospravedlniť, nikdy sa nedá ospravedlniť alebo platí niečo medzi tým? Použite na to stupnicu od 1 (nikdy nemožno ospravedlniť) po 10 (vždy možno ospravedlniť). (Graf č. 1)

„Za posledných 25 rokov nastal viditeľný pokles spoločenského súhlasu s tým, že interrupcia predstavuje konanie, ktoré nie je možné ospravedlniť za žiadnych okolností,“ vysvetľuje graf sociologička. Kým v roku 1991 zastávalo tento názor 34,5 % obyvateľov Slovenska, v roku 2017 je ich 20 %. Naopak, pri názore, že interrupcia je konanie, ktoré možno ospravedlniť, sme zaznamenali pozitívny nárast (z 6,3 % v roku 1991 na 21,8 % v roku 2017). Rovnako tak vzrástol počet tých, ktorí si myslia, že interrupciu možno vždy ospravedlniť, z 6,4 % (v roku 1991) na 13,8 % (v roku 2017).“

Názory mužov a žien

V súčasnosti si 37 % žien a 34  % mužov myslí, že interrupciu možno ospravedlniť. Na druhej strane 36 % žien a 33 % mužov myslí, že interrupcia je neospravedlniteľná. V stredovej škále, ktorá predstavuje nerozhodnú možnosť, sa nachádza 26,9 % žien a 32,9 % mužov. (Graf č. 2) „Pri otázke možnosti ospravedlnenia interrupcie je slovenská verejnosť aj v súčasnosti polarizovaná, nie je viditeľne naklonená ani na stranu neschvaľovania, ani na stranu schvaľovania,“ objasňuje problém A. Matejková.

Vek

Podľa najnovších výsledkov nie je v spoločnosti taká veková kategória, ktorá by sa svojimi postojmi k interrupciám výrazne odlišovala od ostatných (graf č. 3). Najvyššie percento ľudí, podľa ktorých je možné interrupcie ospravedlniť – 44,3 %, je v najnižšej vekovej kategórii (18 až 24 rokov). Podobné percentá sa nachádzajú tiež vo vyšších vekových kategóriách – 39,3 % (35 až 44 rokov), 34,9 % (25 až 34 rokov) a 33 % (45 až 54 rokov). „So zvyšujúcim sa vekom obyvateľov tak nastáva mierny pokles súhlasu vyjadrujúceho možnosť ospravedlnenie interrupcie,“ ozrejmuje A. Matejková. Na druhej strane so zvyšujúcim sa vekom rastie postoj ľudí, že interrupcie predstavujú konanie, ktoré nemožno ospravedlniť. Podľa vekových kategórií ospravedlniteľnosť interrupcie schvaľuje 61,2 % žien a 34,3 % mužov vo veku od 18 do 24 rokov, 37,1 % žien a až 32,9 % mužov vo veku od 25 do 34 rokov, 36,3 % žien a až 43,2% mužov vo veku od 35 do 44 rokov. Jedna tretina mladých žien (32,8 %) vo veku od 18 do 24 rokov vyjadruje postoj, že interrupcie je možné ospravedlniť vždy, pričom u mužov v tom istom veku je tento počet nižší takmer o polovicu (17,6 %). Z výskumu tiež vyplýva, že vzdelanie významnejšie neovplyvňuje postoje ľudí k otázke ospravedlniteľnosti interrupcie.

Rodinný stav

„Zistili sme tiež, že rodinný stav výraznejšie súvisí s názormi na ospravedlniteľnosť interrupcií iba u žien,“ objasňuje ďalšie výsledky výskumu odborníčka. Zatiaľ čo 48,9 % slobodných žien považuje interrupcie za konanie, ktoré možno ospravedlniť, u vydatých žien je toto percento na úrovni 32,3 %.“ (Graf č. 4) Pri mužoch nie je rozdiel taký výrazný – interrupcie považuje za konanie, ktoré možno ospravedlniť, 33,8 % ženatých mužov a 32,7 % slobodných. Interrupcie považujú za ospravedlniteľné najčastejšie slobodné ženy, pričom však neplatí, že by vydaté ženy interrupcie vôbec neschvaľovali, lebo takmer jedna tretina z nich si myslí, že ide o konanie, ktoré je možné ospravedlniť,“ hovorí A. Matejková. Rovnako považujú interrupcie za ospravedlniteľné častejšie ženy a muži, ktorí nemajú deti. U bezdetných žien je to takmer polovica (46,2 %), pre ktoré je interrupcia ospravedlniteľná a pri bezdetných mužoch predstavuje tento súhlas 36,6 %.

Ospravedlniteľnosť interrupcií u veriacich / neveriacich a dôverujúcich / nedôverujúcich k cirkvi

Výskum potvrdil, že dôvera k cirkvi má vo vzťahu k ospravedlniteľnosti interrupcií oveľa silnejšie a významnejšie postavenie ako to, či človek deklaruje, že je veriaci (grafy č. 5, 6). Prijímanie cirkevných výkladov morálnych zásad je v priamom vzťahu s ospravedlniteľnosťou interrupcií,“ vysvetľuje A. Matejková. Štvrtina ľudí (26,1 %), ktorí sa považujú za veriacich, si myslí, že interrupcie nikdy nemožno ospravedlniť. Pri ľuďoch, ktorí sa považujú za neveriacich, je tento počet 6,4 %. Opačnú možnosť, teda súhlas s tým, že interrupciu je možné ospravedlniť vždy, označuje 17 % ľudí považujúcich sa za neveriacich a 11,8 % ľudí považujúcich sa za veriacich. Najvyšší počet ľudí, ktorí považujú interrupcie za konanie, ktoré je možné ospravedlniť vždy, je medzi tými, ktorí sami seba považujú za presvedčených ateistov – je ich 32 %. Interrupciu ako konanie, ktoré je možné vždy ospravedlniť vníma 24,7 % tých, ktorí uvádzajú, že vôbec nedôverujú žiadnej cirkvi a naopak, z tých ľudí, ktorí úplne dôverujú cirkvám, je interrupcia ospravedlniteľná vždy iba pre štyri percentá a nikdy neospravedlniteľná pre 53 %.

„Ak by sme to teda laicky zhrnuli, až 70,9 % ľudí, ktorí považujú interrupcie za vždy ospravedlniteľné konanie, považuje cirkvi za inštitúcie, ktorým viac či menej nedôverujú. Z tých ľudí, pre ktorých predstavuje interrupcia konanie, ktoré nie je možné nikdy ospravedlniť, až 79,9 % deklaruje, že cirkvám viac či menej dôverujú,“ objasňuje A. Matejková.

Záver

V roku 1958 vstúpil do platnosti liberalizovaný zákon povoľujúci ženám podstúpiť legálne interrupciu. Podľa štatistických údajov vieme, že počet vykonaných interrupcií na Slovensku od roku 1990 sústavne klesá a v roku 2017 dosiahol historické minimum za celé obdobie platnosti zákona. „Z údajov viacerých výskumov EVS môžeme konštatovať dlhodobý pokles názoru považujúceho interrupcie za konanie, ktoré nie je možné ospravedlniť a nárast opačného názoru, podľa ktorého je interrupciu možné ospravedlniť. Platí tiež, že odsudzovanie interrupcie je v slovenskom kontexte najsilnejšie späté so silnou dôverou k cirkvám a možno ho považovať za výraz prijímania cirkevných výkladov morálnych zásad,“ zdôrazňuje sociologička.

„Zistený pokles zásadného odmietania interrupcií a rast súhlasu s ich ospravedlniteľnosťou teda nesúvisí s rastúcim výskytom – ´zovšednením´ či ´morálnou banalizáciou´ takéhoto konania. Naopak, narastajúcu podporu ospravedlniteľnosti interrupcií možno skôr považovať za akýsi rast spoločenského súhlasu s možnosťou ženy sa slobodne rozhodnúť, než ako za výraz morálnej ľahostajnosti obyvateľov Slovenska,“ dodáva na záver spoluatorka výskumu Alexandra Matejková.

Pokles odsudzovania interrupcií možno dať do súvisu i s poklesom odsudzovania ďalších morálne sporných konaní́, ktoré́ sú́ spájané predovšetkým s tradičnou kresťanskou morálkou (sexuálne a reprodukčné správanie, odsudzovanie samovraždy a eutanázie) – podrobnejšie TU. (an)

Grafy: SÚ SAV