Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Poďakovanie riaditeľky ÚDFV SAV PhDr. Eleny Knopovej, PhD.

Zlaté roky v slovenskom divadle

17. 11. 2017 | videné 817-krát

Hneď na úvod môže nastať polemika. Ktoré roky boli či ešte aj sú pre slovenské divadelníctvo zlaté? A ktoré naopak problémové? Odborníci pripúšťajú diskusie aj na tieto témy, no konferenciu Ústavu divadelnej a filmovej vedy SAV v Bratislave nazvali jasne: Zlaté šesťdesiate (roky) v slovenskom divadle.

Konferenciu pripravil v Malom kongresovom centre SAV na Štefánikovej ulici v Bratislave v rámci projektu 100 rokov Slovenského národného divadla Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV v Bratislave. Spoluriešiteľom projektu je Divadelná fakulta VŠMU. Organizátori zamerali konferenciu na divadelné inscenácie v rokoch 1938 až 1970. Ako pripomenula PhDr. Dagmar Podmaková, CSc., práve v šesťdesiatych rokoch sa slovenské divadlo zapojilo do moderného svetového divadelného prúdu. Po tvrdých dogmatických päťdesiatych rokoch sa začal presadzovať trend inscenačnej slobody a najmä progresívnejšieho umeleckého prístupu, v značnej miere aj vďaka vtedajším režisérskym osobnostiam, ktoré pôsobili v SND.

V rámci konferencie odzneli zaujímavé analýzy konkrétnych inscenácií aj spomienky na ich realizácie a najmä ich prínos v dobových súvislostiach. Karol Mišovic pripomenul vklad Karola L. Zachara a umocnenie Goldoniho  Vejáru, Milan Polák rozšíril pohľad na farby, vône a odtiene v jeho inscenáciách v šesťdesiatych rokoch, Nadežda Lindovská osvetlila výnimočné naštudovanie hry Alexeja Arbuzova Jánom Budským, Martin Timko sa venoval Hasprovým inscenáciám hier Arthura Millera a Dagmar Podmaková načrela do nuansí Bukovčanovho Pštrosieho večierku. Zaujali však aj témy Diabol a Pán Boh na doskách SND, spracované Norou Nagyovou, „Malé“ inšpirácie zo západu v prezentácii Zdenky Pašuthovej a Gabriely Paschovej či posolstvo Madáchovej Tragédie človeka ako výraz zápasu o zmysel bytia v krízovom období našich dejín v podaní Petra Kováča. Ťažiskom programu konferencie bola tvorba činoherného súboru, ale jej súčasťou bola aj reflexia umeleckých výsledkov operného a baletného súboru. Podrobne sa im venovali Michaela Mojžišová, Vladimír Blaho, Jozef Červenka aj Emil Bartko.

Poďakovanie riaditeľky Ústavu divadelnej a filmovej vedy SAV, PhDr. Eleny Knopovej, PhD. bolo symbolickou bodkou za nevšednou konferenciou o rozmachu a napredovaní slovenského divadla v šesťdesiatych rokoch minulého storočia.

Text a foto: Stano Ščepán