Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

S finančnou odmenou odchádzali všetky finálové projekty.

Víťazi projektu Veda má budúcnosť

9. 6. 2017 | videné 1082-krát

Inováciu, praktický význam, schopnosť pracovať v tíme a prezentovať svoju prácu takmer na vedeckej úrovni – to všetko ukázali žiaci stredných škôl, ktorí sa v piatok 9. júna predstavili so svojimi najlepšími projektmi v rámci programu Veda má budúcnosť. SAV je odborným garantom projektu.

„Projekt Veda má budúcnosť má svoj význam pre obe strany. Mnohí žiaci videli niektoré profesie po prvý raz, mnohí sa nadchli a azda sa k nám vrátia ako budúci vedci. Tí, ktorí sa zapojili do projektov, odviedli bez ohľadu na umiestnenie veľký kus práce a ukázali vynikajúcu odbornosť. Investovali do svojho budúceho života. Budeme radi, ak ich v Slovenskej akadémii vied o pár rokov privítame ako doktorandov,“ uviedla pri záverečnom hodnotení projektov žiakov doc. RNDr. Ľubica Lacinová, DrSc., členka Predsedníctva SAV. Prácou žiakov sa nadchol aj Ing. Vladimír Fúzik z firmy BAYER, pod patronátom ktorej sa program rozvíja: „Dnes som sa utvrdil, že máme múdre a šikovné deti. Nemusím sa báť o budúcnosť.“ Koordinátorom projektu je občianske združenie AISIS, o. s. Jeho zástupca Libor Pelikán ocenil vynikajúcu prezentáciu žiakov a úžasnú schopnosť pohotovo reagovať na odborné otázky poroty.

Pre tri víťazné projekty bola pripravená odmena 1000 eur od formy BAYER. Nakoniec s cenami a aj finančnou odmenou odišli všetky projekty.

Cenu verejnosti na základe internetového hlasovania získal projekt Strednej odbornej školy chemickej, Vlčie hrdlo, Bratislava za projekt Inovácia syntézy 1-fenylpentán-1-olu s využitím biotechnológie kvasiniek. Tento projekt zvíťazil aj na základe rozhodnutia odbornej poroty. Práca navrhuje nový spôsob syntézy 1-fenylpentán-1-olu, ktorý patrí medzi cholalogá – liečivá na podporu tvorby a vylučovania žlče využitím biotechnológie kvasiniek.

Druhé miesto obsadil projekt rovnakej školy - Kultivácia mycélií liečivých húb. Jeho cieľom bolo izolovať účinné látky z húb, ktoré často majú veľký potenciál na liečenie rôznych chorôb.

O tretie až piate miesto sa delili:

SOŠ chemická: Inovácia metódy na stanovenie kreatinínu v moči a krvnom sére. Snahou projektu bolo ukázať možnosť nahradenia využívanej Jaffeho metódy stanovenia kreatínu inovačnou metódou, ktorá je menej nebezpečná a menej nákladná.

Gymnázium A. Einsteina: Lietanie v stratosfére určené pre bežné lety. Projekt obsahuje výhody týchto letov, ochranu pasažierov, fungovanie pulzačných motorov, vzduchový systém a riešenie možných vzniknutých problémov. Prínosom projektu je možnosť využiť lietanie v stratosfére pre bežné lety.

Stredná zdravotnícka škola, Záhradnícka 44, Bratislava: Zisťovanie predstáv a názorov detí na chémiu na základe rozhovorov. Budúce zdravotníčky sa pri návšteve žiakov základných škôl snažili vysvetliť, čo je chémia a najmä ich zaujať jednoduchými pokusmi. Cieľom projektu bolo zatraktívniť chémiu medzi žiakmi, aby sa jej v budúcnosti žiaci chceli venovať.

A to je vlastne cieľom celého projektu Veda má budúcnosť – zatraktívniť prírodovedné a technické odbory pre žiakov základných a stredných škôl. Ako sa zhodli všetci zástupcovia v odbornej porote, nie je to márna práca.

Andrea Nozdrovická