Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Stanovisko Učenej spoločnosti SAV k transformácii

15. 5. 2014 | videné 1539-krát

Je známym faktom, že investície do vzdelania, vedy a výskumu sú z dlhodobého hľadiska najbonitnejšie investície štátu. To platí za predpokladu, že tieto investície vstupujú do konsolidovaného systému, ktorý tak svojimi ekonomickými nástrojmi ako i kontrolnými mechanizmami zabezpečuje zvyšovanie kvality výstupu tak, aby sa stal a udržiaval konkurencieschopným vo svetovom meradle. Napriek mnohým deklaráciám a opatreniam, účinné nástroje tohto typu stále absentujú v systéme podpory vedy a vzdelania v SR.

 

Tu možno spomenúť neúspešný pokus SAV vytvoriť a implementovať v SR systém spoločného hodnotenia kvality výskumu v organizáciách SAV, vysokých škôl a ďalších organizácií VaV.

 

Primárnou príčinou zaostávania úrovne výskumu v SR v porovnaní s vyspelými krajinami Európy, ale i našimi najbližšími susedmi, je jeho dlhodobé podfinancovanie. Sekundárne, reálna absencia vyššie spomenutých nástrojov spôsobuje vysoký stupeň plošného rozdeľovania a následné neefektívne využívanie zdrojov v globálnom meradle.

Tento prístup demotivuje mladých kvalitných odborníkov zostať vo výskume v rámci SR. Výrazne tiež obmedzuje výskumný potenciál (zostávajúcej) vedeckej špičky SR, ktorá je intelektuálne schopná obstáť v medzinárodnom konkurenčnom prostredí.

Reforma systému riadenia výskumu a vývoja v smere zlepšenia tohto stavu je preto nutná. Či implementácia akčného plánu RIS3 a s ňou spojená transformácia SAV skutočne povedie k významnému zlepšeniu kvality výskumu, preverí až čas. Predstavuje totiž iba najhrubšie formálne nastavenie systému, ktorého fungovanie bude závisieť od nastavení mnohých ďaľších parametrov, kde bude mať rozhodujúcu úlohu ľudský faktor. Skúsenosť v SR ukazuje, že práve na tom zlyhali očakávania z predchádzajúcich reforiem v oblasti výskumu a vývoja.

Okrem subjektívnych faktorov sa pod tento stav podpisuje i nedostatočná ochota reálne zhodnotiť stav v kontexte svetovej konkurencie a často príliš nízke nastavenia kvalitatívnych kritérií. Pri obmedzených zdrojoch to vedie k vyššie spomenutej vysokej miere plošného rozdeľovania a (vo všeobecnosti) z toho vyplývajúcej nízkej kvalite výskumu.

 

UčS vníma transformáciu SAV ako možnosť, ktorú je potrebné využiť na ozdravenie a výrazné zefektívnenie výskumu v SAV. Administratívna reštrukturalizácia SAV a riadenia výskumu v SR sama osebe nemá zmysel, ak súčasne nebudú realizované účinné opatrenia na reálne zvýšenie kvality a opatrenia motivujúce špičkových vedcov pre realizáciu svojich kariérnych plánov v našom výskumnom priestore.

Vytvorenie VVI zameraných na vybrané priority formulované v RIS3, ktoré im umožní uchádzať sa o veľké projekty, nesmie brániť rozvoju kvalitných vedeckých projektov základného výskumu vznikajúcich systémom bottom-up, ktorý je základom zdravého rozvoja každej vedeckej komunity.

Ak má byť transformácia účinná, nemôže byť realizovaná bez diferenciácie a poctivého personálneho auditu.

Z pohľadu UčS, predpokladom naplnenia cieľov transformácie je príprava zásadných systémových opatrení ešte pred spustením samotnej administratívnej reštrukturalizácie. Tak, aby vzniknuté verejné výskumné inštitúcie boli už od začiatku silne motivované k presadzovaniu a výraznej podpore špičkového výskumu - a to i za cenu potláčania neefektívnych a neperspektívnych výskumných skupín. Za takéto opatrenia UčS považuje:

 

·  Definovanie jasných pravidiel pre rozdeľovanie štátnej dotácie podľa výsledkov výskumu a vývoja, nastavených tak, aby dostatočne diferencovali a ekonomicky motivovali inštitúcie vykonávať špičkový výskum.

·  Zabezpečenie dostatočnej flexibility v rámci VVI tak, aby sa tento trend mohol jednoducho presadzovať i v rámci nej.

·   Sprísnenie kritérií pre kariérny postup súčasne s výrazným zvýšením platovej diferenciácie, ktorá musí byť motivujúca.

·   Nastavenie pravidiel výberových konaní na funkcie riaditeľov VVI tak, aby sa nimi mohli stať iba vyzreté vedecké a manažérske osobnosti, ktoré budú presadzovať spomenuté ciele. Adekvátne ohodnotenie týchto funkcií a ich otvorenie aj medzinárodnej komunite. V prípadoch, že sa taká osobnosť nenájde, využívať právo zriaďovateľa, takúto organizáciu zrušiť.

 

UčS si uvedomuje, že presadzovanie týchto zámerov nie je jednoduché. Je ich však potrebné presadzovať i za nelichotivých podmienok priameho financovania vedy zo strany štátu ak odhliadneme od zdrojov zo ŠF EU. Práve preto, aby boli investície z týchto fondov účinné. UčS SAV je pripravená v tomto úsilí pomôcť v rámci svojich kapacít a kompetencií.

 

Zdroj: Učená spoločnosť SAV